انتقاد از عدم بسته بندی انگور برای بازار جهانی

 در حالی که ایران می‌تواند با تبدیل انگور به کشمش سهم بهتری در دنیا از جایگاه سومی صادرات این محصول داشته باشد،برخی صحبت از صادرات انگور به میان می‌آورند که ضمن کاهش سودآوری ،هزاران فرصت‌ شغلی در صنعت فرآوری را بر باد می‌دهد.

به گزارش از فارس ،بر اساس آمارهای سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ایران با 90 هزار تن صادرات سالانه کشمش، پس از ترکیه و آمریکا جایگاه سوم صادرات این محصول را در جهان داراست.
ارزش صادراتی این محصول 86 هزار دلار برآورد شده که از لحاظ ارزش دلاری بعد از ترکیه، امریکا و شیلی ایران در مکان چهارم جهان قرار گرفته است.
ایران علی رغم سهم 11 درصدی تجارت کشمش در جهان، تنها 7 درصد ارزش صادرات این محصول غذایی را به خود اختصاص داده است، که لزوم بازاریابی مناسب محصول را گوشزد می‌کند.
طی اخباری که این روزها از مجلس شورای اسلامی مخابره می‌شود نمایندگان مردم بجنورد، مانه، سلقمان، جاجرم و گرمه و همچنین تاکستان پیگیر تحقق توسعه صادرات انگور مازاد نیاز داخلند.
آنها مهمترین مانع پیش روی را فقدان بسته‌بندی مناسب انگور عنوان می‌کنند اما نکته اساسی که نباید به فراموش شود اینکه با صادرات انگور تازه به غرب عملاً جدای از کاهش چشمگیر ارزش افزوده زنجیره ارزش تولید این محصول پر منفعت، فرصت‌های شغلی فرآوری انگور را بر باد می‌دهد.
یکی از معضلات جدی کالاهای صادراتی کشور خام فروشی محصولات است که به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس باید رویکرد مناسبی در برابر آن اتخاذ کنند.
قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مدعی است محصول انگور استان خراسان شمالی هنوز به جایگاه واقعی خود در بازار جهانی نرسیده است و مشکل را در بسته‌بندی نامناسب این محصول می‌داند. ایشان حضور کالاهای غیر مرغوب خارجی در بازار را به علت بسته‌بندی‌های شکیل و مناسب آنها می‌داند و بهترین راهکار را برای توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای کشاورزی و صنعتی در مناطق روستایی و شهری، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی می‌بیند.
همچنین نماینده مردم تاکستان کشت سنتی این محصول در بسیاری از مناطق کشور و عدم رعایت معیارهای صادراتی را موانع صادرات انگور بر شمرد.
رجب رحمانی درباره پیامدهای مثبت بسته بندی مناسب کالاهای داخلی در کشور افزود: حفاظت فیزیکی، انبار کردن، بازاریابی و فروش و کنترل کیفیت محصول فرآیندهای هستند که در بازارجهانی به طریق بسته بندی مناسب ایجاد می شوند.
در سال‌های اخیر صادرات کشمش با متوسط 86 هزار دلار در سال، جزو 3 محصول اصلی صادراتی ایران بوده که با توسعه فروش انگور تازه این جایگاه متزلزل خواهد شد.
یکی از مهمترین دلایلی که مزیت رقابتی این محصول را در بازارهای جهانی برای ایران به وجود آورده، بازار پر رونق مشروبات الکلی فرآوری شده از انگور در غرب است که خلاء جدی در عرضه کشمش به وجود آورده است. با توجه به هزینه تولید پائین، تنوع ارقام مختلف تولیدی و همچنین اقلیم مناسب ایران در تولید انگور، لزوم توجه ویژه به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول بیش از پیش احساس می‌شود.

مرجع : کلینیک بسته بندی مواد غذایی ایران

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code