بسته بندی مناسب عامل اصلی توسعه صادرات سیب کردستان

روزانه حدود 350 تن سیب زمینی از طریق مرز رسمی باشماق مریوان به خارج از كشور صادر می شود.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان كردستان گفت: روزانه حدود 350 تن سیب زمینی از طریق مرز رسمی باشماق مریوان به خارج از كشور صادر می شود.

ابراهیم حسن نژاد اظهار داشت: صادرات سیب زمینی از طریق مرز باشماق با پیگیری های سازمان جهاد کشاورزی استان از 20 روز گذشته آغاز شده که در این مدت حدود هفت هزار تن سیب زمینی به خارج از کشور صادر شده است.

وی  بسته بندی محصول سیب زمینی را یکی از مهمترین فاکتورها در جهت صادرات این محصول دانست و افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی لازم برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت خریداری تجهیزات مورد نیاز برای بسته بندی محصولات را دارد.

حسن نژاد در ادامه سیب زمینی تولیدی استان کردستان را از جمله محصولات با کیفیت در سطح کشور دانست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به وضعیت کشت سیب زمینی در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به اینکه از 16 اردیبهشت به بعد بارندگی در استان نداشتیم، سیب زمینی به موقع کشت و به موقع نیز برداشت شد و اکنون تنها 700 هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در استان باقی مانده که کشاورزان در حال برداشت هستند.

حسن نژاد میزان تولید سیب زمینی استان در سال زراعی گذشته در سطح 12 هزار و 500 هكتار را 420 هزار تن ذكر كرد و گفت: میانگین تولید سیب زمینی در هر هكتار بین 30 تا 35 تن است.

وی در ادامه سخنان خود به شایعه پراكنی در ارتباط با كیفیت نامرغوب و ابتلای محصول سیب زمینی استان به بیماری اشاره كرد و گفت: با هدف جلوگیری از صادرات سیب زمینی شایعه شده بود كه در سیب زمینی های صادراتی سوسك كلوریدا مشاهده شده است اما این مساله هیچ وقت اثبات نشد و موردی در این باره مشاهده نشد.

حسن نژاد در تایید سخنان خود افزود: یك هفته پس از انتشار این شایعه، صادرات سیب زمینی از طریق مرز باشماق انجام شد و هیچ محموله ای برگشت نخورد و این نشان می دهد محصولات استان سالم و بدون مشكل است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی كردستان در پایان  به بروز برخی مشكلات در بحث برداشت و تولید محصول سیب زمینی در سال گذشته اشاره كرد و عدم توجه سیب زمینی كاران استان به توصیه های این سازمان در جهت رعایت میزان كشت محصول را یكی از دلایل اصلی بروز چنین مشكلاتی دانست.

مرجع : ایلنا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code