تحقيق و پژوهــش در حــل مشكلات صنعت چاپ راهگشــاست

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست «بايسته‌هاي پژوهش و تحقيقات در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندي» كه ظهرشنبه 20 اسفند برگزار شد،گفت:براي پيگيري جدي مطالبات و انتظارات صنعت چاپ كشور و تبيين جايگاه چاپ در اقتصاد كشور، مسير سخت و طولاني‌ پيش رو

 داريم و انجام پژوهش و تحقيقات مي‌تواند به حل مشكلات كنوني كمك كند. به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران،  يوسف افراش كه در جمع اعضاي هيات مديره‌هاي تشكل‌هاي صنفي صنعت چاپ و جمعي از فعالان و كارشناسان اين حوزه سخنراني مي‌كردافزود: در اين ميان راه‌اندازي كارگروه پژوهشي در حوزه صنعت چاپ مي‌تواند از ظرفيت‌هاي منابع پژوهشي و تحقيقاتي به خوبي استفاده كند.

وي ادامه داد: با توجه به اهميت صنعت چاپ و گردش مالي 850 ميليارد دلاري آن، ما نيازمند پژوهشگاه مستقل و تخصصي در اين حوزه هستيم.
افراش با اشاره به موانع و مشكلات فعلي صنعت چاپ اظهار كرد: با توجه به اين‌كه صنعت چاپ كشور هنوز به جايگاه اصلي خود در كشور دست پيدا نكرده است، در موقعيت كنوني به تشكيل كارگروه پژوهشي صنعت چاپ بسنده مي‌شود.
وي تصريح كرد: همين برنامه‌ريزي و كارهاي زيرساختي و پژوهشي مي‌تواند به پيشبرد برنامه‌هاي استراتژيك صنعت چاپ كمك كند.
به گفته افراش، در گذشته به بهانه حمايت از توليد داخلي به دور اقتصاد حصار مي‌كشيدند اما اكنون اين نگاه عوض شده است و اغلب كشورها در فكر سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و توسعه صادرات خود هستند و در اين مسير توجه خاصي به بخش خصوصي دارند، زيرا كمك به‌سزايي در اقتصاد و ارتقاي جايگاه صنايع دارد.
سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌كه به تحقيق و پژوهش در صنعت چاپ طي ساليان گذشته توجه چنداني نمي‌شد، يادآور شد: اين وضع به گونه‌اي است كه تحقيقات انجام شده در سال‌هاي قبل از تعداد انگشتان يك دست بيشتر نيست و اين براي كشوري كه قرار است در افق 1404، حرف اول را در منطقه بزند، مناسب نيست.
وي با اشاره به نگاه كنوني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به حوزه صنعت چاپ، گفت: ما اكنون به دنبال پايداري پژوهش و مطالعه و عمق بخشيدن به پژوهش‌هاي صنعت چاپ هستيم و اميدواريم با نهادينه كردن پژوهش و تحقيق در اين صنعت، گام موثر برداريم.
افراش در سخنان خود همچنين درباره نقش شكل‌گيري شوراي سياستگذاري صنعت چاپ كشور در گسترش تحقيق و توسعه در اين صنعت‌ اظهار كرد: اين شورا به دنبال نهادينه كردن تحقيق و پژوهش در صنعت كشور است تا بتواند مشكلات و چالش‌هاي موجود در اين صنعت را شناسايي و براي رفع آن اقدام كند.
نشست بايسته‌هاي پژوهش و تحقيقات در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندي ظهر امروز (شنبه 20 اسفند) از ساعت 14 تا 17 در سالن شهيد آويني پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code