نبود نگاه صنعتي به حوزه چاپ زمينه‌ساز مشكلات حال و آينده

محمدحسين رحيمي‌يگانه، كارشناس صنعت چاپ كشور، با اشاره به نيازهاي پژوهشي صنعت چاپ و بسته‌بندي در عرصه‌هاي كيفيت و استانداردسازي گفت: مشكلات صنعت چاپ به دو بخش مشكلات فعلي و آينده تقسيم مي‌شود كه بخش عمده آن به دليل نبود نگاه صنعتي به چاپ و بخش ديگر آن به

 دليل وجود نداشتن ذخيره ارزش افزوده سالم و كارآمد در صنعت چاپ است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، رحيمي يگانه در نشست بايسته‌هاي پژوهش و تحقيقات در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندي كه عصر شنبه 20 اسفند برگزار شد، در جمع نمايندگان تشكل‌هاي صنفي و جمعي از فعالان صنعت چاپ گفت: اگر يك زنجيزه ارزش افزوده سالم و كارآمد در اين صنعت وجود داشته باشد، مشكلات خط توليد به راحتي مشخص مي‌شود و حلقه‌هاي توليد با آسيب كمتري محصولات خود را توليد مي‌كنند.
وي افزود: يكي از مشكلاتي كه در سال‌هاي اخير گريبانگير صنايع مختلف شده است، رشد يك تريليون برابري صنايع آي‌تي در سراسر جهان نسبت به ديگر صنايع است، اين رشد موجب شده است كه بسياري از صنايع خود را به اين حوزه متصل كنند.
رحيمي‌يگانه با اشاره به مزاياي ارتباط هر صنعت با حوزه آي‌تي، اظهار كرد: هر صنعتي كه با آ‌ي‌تي تركيب شده است، سرعت رشد آن نيز افزايش يافته و در مقابل قيمت و اندازه آن كوچك‌تر شده است و تجربه نشان داده است كه هيچ صنعتي از اين پيوند آسيب نمي‌بيند بلكه از انرژي‌هاي مثبت آن به خوبي استفاده مي‌كند.
وي تصريح كرد: آماده كردن زيرساخت‌ها و پياده‌سازي تكنولوژي نيازمند سه عامل مهم است كه مديريت دارايي‌ها و اطلاعات رقومي (ديجيتالي)، تدوين و پياده‌سازي استانداردهاي مرتبط با چاپ و تهيه و ارايه آمار را شامل مي‌شود.
به گفته رحيمي‌يگانه، پنج محور اصلي و ضروري براي رسيدن به استانداردهاي چاپ وجود دارد كه به‌كارگيري ماشين‌هاي استاندارد، استفاده از مواد مصرفي استاندارد و پياده‌سازي استاندارد در فرآيند توليد و مديريت كيفيت برخي از آن‌ها به شمار مي‌آيد.
وي يادآور شد: به كارگيري روش‌هاي استاندارد در انتقال و آموزش دانش فني و تدوين جريان كار و ايجاد محيط استاندارد را نيز مي‌توان در اين زمره قرار داد.
در بخش ديگر اين نشست سه ساعته، معاون پژوهشي پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات نيز در سخناني، گفت: در سال 1390، حدود 200 نشست تخصصي در اين پژوهشگاه با هدف رفع نيازهاي تحقيقاتي و پژوهشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
حميد اخوان ادامه داد: در اين ميان صنعت چاپ نيز به دليل گستردگي و اهميتي كه در همه موضوعات و علوم دارد، نيازمند تحقيقات گسترده و پژوهش‌هاي مختلفي است تا به جايگاه اصلي و واقعي خود در كشور دست پيدا كند.
وي با اشاره به برنامه‌هاي سال آينده اين پژوهشگاه گفت: موضوعات مختلفي در دستور كار تحقيق و پژوهش مجموعه قرار دارد كه مباحثي مانند بررسي راهكارهاي افزايش سرمايه‌گذاري در صنعت چاپ، بررسي راهكارهاي دستيابي به افق 1404 در صنعت چاپ و شناخت بازارهاي دقيق منطقه را شامل مي‌شود.
ديگر سخنران اين نشست معاون وزير و رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت بود كه در سخناني، گفت: توسعه يافتگي در هر صنعتي مستلزم خلق و تقويت مزيت‌هاي رقابتي به صورت همه جانبه است.
دكتر مهدي فتح‌الله افزود: در اين ميان تهيه يك سند راهبردي مستلزم توجه به اركان يك صنعت است، اگر يك برنامه ملي ترسيم كنيم بايد اين زنجيره را بشناسيم و همه مولفه‌ها را در يك ارتباط يكپارچه ببينيم.
وي با بيان اين‌كه نهادها و سازمان‌هاي متعددي در صنعت چاپ كشور نقش دارند، اظهار كرد: هر سازمان و تشكلي كه در اين صنعت مشغول كار است مي‌تواند در پيشبرد برنامه‌ها و اهداف اين صنعت نقش به‌سزايي داشته باشد.
فتح‌الله با ارايه آماري درباره صنعت چاپ و بسته‌بندي، عنوان كرد: متاسفانه به دليل فقدان منابع، آمار و اطلاعات مدون در صنعت چاپ، آمار قابل اعتماد و دقيقي از اين حوزه در دست نيست و راه‌اندازي يك پايگاه اطلاع‌رساني و آمار در اين ميان ضروري است.
وي به سهم مناطق مختلف جهان در صنعت چاپ و بسته‌بندي اشاره كرد و افزود: عمده‌ترين سهم از آن اروپا است كه 30 درصد يعني رقمي معادل 131 ميليارد دلار در سال درآمد دارد، پس از آن كشورهاي آمريكاي شمالي با 28 درصد و رقمي معادل 121 ميليارد دلار در سال در‌آمد دارد و آسيا با 27 درصد و رقم 17 ميليارد دلار در جايگاه سوم قرار گرفته است.
فتح‌الله با نگاهي به 15 كشور برتر جهان در حوزه چاپ و بسته‌بندي، يادآور شد: كشورهاي آمريكا، ژاپن، چين، آلمان، فرانسه، ايتاليا، روسيه، كانادا به ترتيب رده‌هاي اول تا نهم را در اختيار دارند و در اين ميان جاي كشور ايران خالي است و بايد براي رسيدن به افق 1404 در منطقه تلاش بسيار زيادي انجام داد.
نشست بايسته‌هاي پژوهش و تحقيقات در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندي شنبه 20 اسفند در سالن شهيد آويني پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code