بی‌توجهی به بسته‌بندی، معضل صادرات صنایع دستی است

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بی‌توجهی به صنعت بسته‌بندی، معضل صادرات صنایع دستی کشور است.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، جلیل رحیمی در دهمین کارگاه آموزشی ـ ترویجی بسته‌بندی محصولات صنایع دستی کشور که صبح امروز (یکشنبه، 11 تیرماه) در کرمانشاه برگزار شد، اظهار كرد: یکی از مقوله‌هایی که در امر تولید صنایع دستی بسیار اهمیت دارد، صنعت بسته‌بندی است.
او ادامه داد: صنایع دستی فرهنگ غنی ما را معرفی می‌کند و هویت ما را تجلی می‌بخشد و هنرمندان فعال در این عرصه دارای روحی لطیف و پاک هستند. در کنار تولید آثار صنایع دستی، فرهنگ ناب ایرانی ـ اسلامی انتقال می‌یابد؛ اما اگر نتوانیم تولیدات برجسته‌ي هنری خود را با بسته‌بندی مناسبی عرضه کنیم، یقینا از ارزش آن‌ها کاسته خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: امروزه در دنیا، بسته‌بندی به یک صنعت بزرگ و اثرگذار تبدیل شده است. از آنجا که تولیدات صنایع دستی فاسدشدنی نیستند، دست هنرمندان در طراحی نوع بسته‌بندی بسیار باز است؛ ولي این عامل نباید هنرمندان را از اصل موضوع، یعنی بسته‌بندی کردن تولید خود غافل کند. از سوی دیگر، برای رونق صادرات نیاز است که قبل از هر چیز بازار هدف و نوع سلیقه‌ي مخاطب خود را به‌دست آوریم تا بتوانیم با بسته‌بندی متناسب با سلیقه‌ي بازار هدف، در عرصه‌ي صادرات موفق عمل کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: در شرایط کنونی برای رسیدن به نقطه‌ي مطلوب در زمينه‌ي بسته‌بندی محصولات، راهی طولانی را در پیش داریم و نیاز است در این راه، ایده‌پردازان و خلاقان را با خود همراه کنیم.
معاون ميراث فرهنگي استان كرمانشاه نيز در اين كارگاه گفت: مدت‌هاست كه به‌دنبال ایجاد تغییرات اساسی در بحث بسته‌بندی تولیدات صنایع دستی هستیم و برگزاری این کارگاه آموزشی ترویجی در این راستاست.
نصرت‌الله سپهر بيان كرد: سال پيش، درآمد حاصل از صادرات گيوه از كرمانشاه حدود 5 / 8 میلیون دلار بود که متأسفانه گيوه بسته‌بندی مناسب و درخور شأن این هنر سنتی ارزشمند را نداشته است. شایسته نیست که تولیدات ارزشمند هنرهای سنتی خود را بدون بسته‌بندی روانه‌ي بازار صادرات کنیم.
او اظهار كرد: صنایع دستی، تابلویی نفیس و پژوهشی است که میراث گران‌بها و فرهنگ اصیل بومی و محلی ما را به دیگران نمایش می‌دهد. بنابراين نیاز است در قالبی درخور پسند، این كار انجام شود. اگر بتوانیم صنایع دستی ارزشمند خود را در قالب‌های مختلف بسته‌بندی قرار دهیم، در به‌دست گرفتن بازار هدف صادراتی موفق‌تر خواهیم بود.
مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نيز گفت: بسته‌بندی مناسب از شاخصه‌های تولید صنایع دستی با کیفیت است.
ویدا توحدی اظهار كرد: سال گذشته هشت کارگاه این‌چنینی را در کشور برگزار کردیم که نتایج بسیار خوب و اثربخشی در این حوزه داشتند. امسال نیز در نظر داریم 10 کارگاه آموزشی ـ ترویجی بسته‌بندی محصولات صنایع دستی را در کشور برگزار کنیم.
او ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری این کارگاه‌های آموزشی ـ ترویجی در وهله‌ي نخست، فرهنگ‌سازی بین هنرمندان صنایع دستی کشور در زمينه‌ي توجه به مقوله‌ي بسته‌بندی است. بسته‌بندی، بخشی از فرآیند تولید یک محصول است، یعنی اگر محصولی بسته‌بندی نداشته باشد، یک محصول ناقص و به تولید کامل نرسیده است.
وی اضافه کرد: هنرمندان صنایع دستی نباید آخرین مرحله‌ي تولید را که همان بسته‌بندی است حذف کنند. برای معرفی بهتر صنایع دستی کشور نیاز داریم با انجام بسته‌بندی مناسب، به تولیدات خود هویت دهیم. بسته بندی، علم، هنر و محافظت از محصول تولیدی است که هرگز نباید آن را کم اهمیت بشماریم.
در ادامه‌ي کارگاه آموزشی ـ ترویجی بسته‌بندی صنایع دستی از سه نمونه بسته‌بندی تولیدات سنتی استان شامل گلیم، ابزارآلات فلزی و گیوه رونمایی شد. برگزاري این کارگاه با حضور اساتید برجسته‌ي صنعت بسته‌بندی کشور ادامه دارد. .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code