کارگاه‌های بسته‌بندی سنتی خرما بلای جان نخلداران

 کارگاه‌های سنتی بسته‌بندی خرما که در بدترین شرایط بهداشتی و دور از چشم هر مسئولی به فعالیت خود ادامه می‌دهند بزرگترین معضل نابودی نخلداران هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان بدون شک یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت بهبود فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و رسیدگی به مشکلات و تنگناهای معیشتی مردم است و اتخاذ شیوه‌های درست و راهکارهای علمی برای مقابله با این مشکلات امری مهم است.

ارائه شیوه‌های علمی از طرف دولت برای نجات خرما

در بحث خرما و مشکلات نخلداران حرف‌های زیادی گفته شده و اقداماتی نیز صورت گرفته است؛ در این چرخه، تولیدکننده، تجار و فعالان بازار، مصرف‌کننده و نهادهای نظارتی و حمایتی هر یک نقش و وظیفه‌ای بر عهده دارند که به عقیده نگارنده مهم‌ترین نقش بر عهده نهادهای نظارتی و حمایتی دولتی قرار دارد چرا که حلقه‌های دیگر از توان و ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیستند.

دولت در راستای اعمال حق حاکمیتی خود و تعیین سیاستگذاری کلان در عرصه تولید، باید به دنبال یافتن و اجرای دقیق شیوه‌های علمی باشد و با دادن مشوق‌های لازم و یا اعمال محدودیت‌های خاص، سمت و سوی حرکت چرخه تولیدات را تسهیل کند.

فرآوری خرما از شیوه سنتی تغییر نیافته است

در وضعیتی که سواد و آگاهی پزشکی و بهداشتی مردم و ذائقه و سلایق آنها به طور چشمگیری ارتقا نیافته است؛ متاسفانه فرآوری و بسته‌بندی خرما از شیوه‌های سنتی و غیر بهداشتی تغییر محسوسی پیدا نکرده است؛ وقتی محصول غذایی به نام «خرمای دشتستان» بدون هیچ مشخصه و اسم و آدرس و تلفن و نام و برند تجاری، پروانه بهداشتی که همگی در راستای تضمین و رعایت حقوق مصرف‌کننده می‌باشد، بدون محدودیت و ممانعت از سوی نهادهای مسئول نظارتی و بهداشتی روانه بازار می‌شود، معلوم است مصرف‌کننده سراغی از آن نمی‌گیرد و آن را در سبد کالای خود جای نمی‌دهد.

فعالیت کارگاه‌های بسته‌بندی دور از چشم مسئولان

کارگاه‌های سنتی بسته‌بندی خرما در روستاها و منازل مسکونی که در بدترین شرایط بهداشتی و دور از چشم هر مسئولی به فعالیت خود ادامه می‌دهند بزرگترین معضل و عامل نابودی نخلداران در منطقه هستند، کارگاه‌هایی که مدیران آنان برای سود بیشتر حاضر به شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی بهداشتی و شیوه‌های فرآوری نیستند و پس از روانه محصول خود به بازار داخلی هیچ ردپایی از آنان باقی نمی‌ماند.

بسته‌بندی‌های غیر بهداشتی تعطیل شوند

به عقیده نگارنده، گلوگاه اصلی نجات بازار خرما و توان ادامه رقابت در بازارهای هدف داخلی و خارجی، ممنوع کردن و معدم کردن خرما در بسته‌بندی‌هایی است که فاقد پروانه بهداشتی هستند و این مهم نیاز به عزم و اراده جدی مسئولین استان و شهرستان دارد.

انتظار می‌رود فرماندار دشتستان با تشکیل کمیته‌ای خروج خرماهایی که دارای پروانه بهداشتی و مشخصات کامل تولید کننده و آدرس و تلفن آنها نیستند را از مبادی ورودی و خروجی استان ممنوع کند؛ با این اقدام انقلابی نقطه تاریخی برای ارتقای کیفیت و قیمت خرما برداشته خواهد شد.

امروز مصرف‌کنندگان وقتی به مغازه‌ها می‌روند به دنبال نام و علامت مشخص کالا هستند، موظف شدن تمام واحدهای تولیدی به الصاق برچسب نام و مشخصات کامل روی محصولاتی که روانه بازار می‌کنند موجب می‌شود مصرف‌کنندگان با اطمینان خاطر و حق انتخاب خرید کنند، ضمن اینکه دولت به عنوان مظهر حاکمیت ملی، نسبت به حفظ حقوق ملت تکالیفی بر عهده دارد؛ به موجب اصل سوم قانون اساسی، پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه و تدارک رفاه عمومی بخشی از آن تکالیف را شامل می‌شود و یکی از راهکارهای برقراری عدالت اجتماعی توسط دولت حمایت از حقوق تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code