قیمت 800 تومانی هر بسته سوهان، رقمی بالا

رئیس اتحادیه سوهان قم، سوهان قم را دارای کیفیت بالاتری نسبت به تولید این شیرینی در سایر استانها دانست و گفت: علی رغم تولید سوهان در برخی از استانها، هنوز کیفیت سوهان قم حرف نخست را در جهان می‌زند.

علی اکبر کوشافر با بیان اهمیت رفع موانع تولیدی در راستای زیرساختهای کیفی این محصول افزود: کیفیت زمانی نمودار می‌شود که تولید کننده بدون دغدغه‌ای خاص به روند تولید ادامه دهد و شرایط برای تولید محصول مهیا باشد.

وی گفت: سوهان شیرینی سنتی به شمار می‌رود که عمده کارگاههای تولید این شیرینی به صورت سنتی به کار می‌پردازند، هرچند با رعایت استانداردهای لازم و موارد و نکات بهداشتی، زیر نظر اتحادیه و مراکز ذی ربط، روند تولید صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه سوهان قم عنوان کرد: اخیرا بخشنامه‌هایی از سوی دستگاههای دولتی در خصوص مساحت کارگاه، تجاری بودن فضای تولید و افزایش پرداخت عوارض شهرداری اعلام شده است که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در ادامه راه فراهم ساخته است.

 وی با تاکید بر بازنگری بر روند تولید سوهان خاطرنشان کرد: تولید زمانی تحقق می‌یابد که سرمایه‌گذاران و فعالان خود را در کنار مسئولان و تحت حمایتهای آنان احساس کنند.

 کوشافر ادامه داد: متاسفانه صدور این بخشنامه‌ها موجب ابطال 30 مجوز تولید در قم شده که در 4 سال گذشته تاکنون 130 مجوز در این خصوص از سوی اتحادیه باطل شده است.

 وی با ابراز نگرانی در زمینه کاهش میزان تولید و یا کیفیت محصول گفت: کارگاههای تولید سوهان، همواره با رعایت استاندارد و بهداشت مورد نظر، تاییده‌های لازم را کسب کرده‌اند، اما ایجاد شرایط دشوار فراروی تولیدکننده، انگیزه حضور در عرصه تولید را کاهش می‌دهد به ویژه در خصوص ارائه 2 درصد سود تولید کنندگان به شهرداری هزینه بالایی را به تولید کننده تحمیل می‌کند.

رئیس اتحادیه سوهان قم گفت:در هیچ شغلی چنین شرایط دشواری را برای تولید کننده ایجاد نکرده‌اند در حالی که لازم است در جهت تبیین جایگاه سوهان در ایران و جهان تلاشهای جدی صورت گیرد.

 وی حمایت مسئولان از تولیدکنندگان در جهت اشتغالزایی روزافزون را خواستار شد و افزود: متاسفانه ابطال مجوزهای فعالیت و یا کناره گیری تولیدکنندگان از روند تولید، لطمات جبران ناپذیری را به اشتغال در این حوزه وارد می‌کند. اشتغال زمانی معنا پیدا می‌کند که تولیدکنندگان بتوانند با شرایط بهتری کارآفرینی کنند، به ویژه با توجه به قابلیتهای تولید سوهان، امیدواریم موانع موجود با همدلی مسئولان رفع شود.

کوشافر در این گفت‌وگو پیرامون صادرات گفت: اگر تولید شرایط خوبی را پیش رو داشته باشد، کیفیت نیز اهمیت یافته و خود به خود صادرات افزایش می‌یابد، نباید کیفیت را قربانی شرایط سخت تولید کرد زیرا بدون کیفیت، تولید و صادرات معنایی نخواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل افزایش هزینه‌های تولید برخی از تولیدکنندگان توجهی به کیفیت ندارند در حالی که جنس نامرغوب اگرچه در ابتدا به فروش برسد، اما در طولانی مدت بازار دائمی نخواهد داشت.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با تاثیر هدفمندی یارانه‌ها در راستای تولید نیز گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها با حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران می‌تواند راهگشای توسعه اقتصادی شود؛ هرچند افزایش هزینه‌های سوخت و انرژی مشکلاتی را در روند تولید ایجاد کرده که امیدواریم مسئولان با نگاه ویژه این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی پیرامون بسته بندی نیز افزود: زیبایی بسته بندی همگام با کیفیت محصول دارای اهمیت فراوانی است اما متاسفانه بسته بندی هزینه‌های سرسام آوری را به تولید کننده تحمیل می‌کند، برای نمونه قیمت 800 تومانی هر بسته سوهان، رقم چشمگیری است که توجه به کیفیت را کاهش خواهد داد و اگر در خصوص بسته بندی و هزینه‌های تبلیغات، راهکاری از سوی مسئولان ارائه شود، قطعا تولید کنندگان از این طرح‌ها استقبال خواهند کرد.

 صادرات سوهان قم بسیار ناچیز است

 معاون امور گمرک استان قم نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به میزان صادرات ناچیز سوهان در قم گفت: با وجود کیفیت بالای تولید در برخی از تولیدکنندگان متاسفانه رغبتی در خصوص صادرات وجود ندارد.

 محمد خلیلی افزود: صادرات سوهان می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در سطح جهان کسب کند، اما این میزان صادرات و کیفیت پایین برخی از تولیدات نیازمند توجه به علل عدم حضور تولیدکنندگان در صادرات سوهان است.

 وی در خصوص شرایط موجود در صادرات نیز تصریح کرد: سوهان تولیدی باید در راستای صادرات تائیدیه‌های لازم را در خصوص استاندارد و بهداشت اخذ کند و از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

 خلیلی گفت: تولیدکنندگان عمدتا صادرات سوهان را از طریق اتوبوسهای مسافربری یا هواپیما به کشورهای عربستان و حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند و تولید کنندگان با وجود شرایط و قوانین بسیار مناسب در گمرک، حاضر به ورود به عرصه صادرات نیستند که باید این موضوع از سوی کارشناسان ریشه یابی شود.

 وی با اشاره به میزان صادرات سوهان در سال گذشته گفت: صادرات سوهان در چند مورد محدود تنها شامل 30 تن به کشور عراق از طریق گمرک صورت پذیرفت.

 معاون امور گمرک قم با تاکید بر توجه روزافزون تولید کنندگان به کیفیت سوهان گفت: محصول با کیفیت همیشه می‌تواند در عرصه‌های جهانی جایگاه خود را پیدا کند و کیفیت رمز مهمی است که گاه فراموش می‌شود.

 وی درجه بندی کیفیت را عاملی مهم در ایجاد رغبت برای صادرات محصولات مرغوب خواند و گفت: در حال حاضر صادرات سوهان با هر کیلو 7 دلار صورت می‌گیرد و متاسفانه درجه بندی درستی در خصوص کیفیت وجود ندارد، در حالی که اگر صادرات با تعیین رتبه و درجه کالا صورت پذیرد همه تولید کنندگان در جهت ارتقای کیفیت سوهان تلاش خواهند کرد.

 خلیلی تعامل میان دستگاههای اجرایی و ذی ربط را در خصوص ارزیابی وضعیت صادرات ضروری خواند و گفت: با تعامل دستگاههای اجرایی و تشکیل اتاق فکر با مشارکت متولیان و دست‌اندرکاران تولید سوهان قطعا انگیزه و آگاهی در راستای تولید کالای مرغوب و صادرات افزایش خواهد یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code