عمده کار چاپ در بسته بندی است

نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان گفت: اگر بودجه 10 سال صنعت چاپ را حساب کنید، به اندازه یک دوم هزینه یک فصل یک باشگاه فوتبال ما هم نیست.

احمد ابوالحسنی، نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سئوال که «ارزیابی شما از اقدامات دولت برای حلشکلات صنعت چاپ در ماه‌های اخیر چیست؟» تاکید کرد: متاسفم که بگویم دولت هیچگونه شناختی نسبت به این صنعت ندارد.

وی سپس گفت: وزارت ارشاد چاپ را به سه بخش پیش از چاپ، چاپ و بعد از چاپ تقسیم کرده است. هیچ جای دنیا اینگونه نیست و هر سه اینها در یک مجتمع چاپی جمع هستند، ولی اینجا می‌گویند چاپخانه‌دار، لیتوگراف و صحاف. این به دلیل عدم آگاهی دولتمردان ما از صنعت چاپ است.

این فعال حوزه صنعت چاپ اضافه کرد: دومین مشکل ما با دولت این است که هنوز متولی ما را مشخص نکرده است؛ از یک طرف ما را صنعت چاپ می‌نامند، ولی چون چاپ را یک کار فرهنگی می‌دانند، متولی ما را وزرات ارشاد قرار داده‌اند و به همین دلیل وزارت صنعت خیلی توجهی به ما ندارد، این به ضرر ما است چون تسهیلاتی را که برای صنایع در نظر می‌گیرند، برای چاپ اختصاص نمی‌دهند.

 ابوالحسنی گفت: ارشاد هم فقط چاپ را در محدوده کار کتاب می‌بیند؛ در صورتی که 30 درصد کار چاپ به کتاب مربوط می‌شود و عمده کار ما در بسته بندی است. ما می‌خواهیم وارد بازار جهانی شویم و برای این کار مهم‌ترین مولفه‌ای که باید در نظر داشته باشیم، یک بسته‌بندی باکیفیت است ولی بسته‌بندی در دید مسئولان ما جایگاهی ندارد.

نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان تاکید کرد: هزینه های بسته‌بندی برای کالا در بسیاری از کشورهای خارجی بالاتر از قیمت خود کالا است و این بر قیمت کالا و فروش آن تاثیر می‌گذارد. ما نمی‌توانیم چاپ را نادیده بگیریم؛ سر هر سفره‌ای که برویم کار چاپی وجود دارد، از خود آن سفره گرفته تا ظروفی که روی سفره استفاده می‌شود و بسته بندی مواد غذایی.

وی همچنین گفت: صنعت چاپ در آمریکا جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است و در بعضی کشورهای دیگر که در این صنعت عقبتر از ما هستند، در جایگاه ششم قرار دارد اما در ایران هیچ جایگاهی برای صنعت چاپ در نظر گرفته نشده است. در ایران برای صنعت چاپ اصلاً بودجه‌ای در نظر نگرفته‌اند، اگر بودجه 10 سال صنعت چاپ را حساب کنید، اندازه یک دوم هزینه یک فصل باشگاه فوتبال ما هم نیست.

ابوالحسنی افزود: این یک طنز تلخ است که چاپ در جزیی‌ترین مسائل زندگی ما حضور دارد، اما دیده نمی‌شود و این بی‌توجهی باعث شده ما به این حال روز امروز برسیم. در وزارت صنعت و معدن و تجارت ما جایگاهی نداریم. الان با بحران بیکاری مواجه هستیم و صنعت چاپ یکی از مولدان به خدمت گرفتن نیروی کار است؛ چون شاخه‌های مختلفی دارد که می‌تواند نیروی زیادی جذب کند، اما متاسفانه مسئولان توجهی به این صنعت ندارند.

این فعال باسابقه حوزه صنعت چاپ همچنین درباره راهکارهای خود برای خروج از این بحران گفت: اولین راهکار، وحدت و همدلی است و باید به این نتیجه برسیم که پیش از چاپ و چاپ و بعد از چاپ دیگر معنی ندارد و همه باید یکی باشیم. باید برنامه‌های مدون داشته باشیم، آمار داشته باشیم؛ ما هیچ آماری از اجناس چاپی که وارد کشور و یا خارج می‌شود، نداریم.

وی ادامه داد: باید بدانیم بازار چه چیزهایی احتیاج دارد و یا ندارد. باید بدانیم نیاز بازار چیست و نقصان بازار در چیست؟ چه کاری می‌تواند از نظر فرهنگی مشتری را جذب کند؟ باید برای این مسائل اتاق فکر داشته باشیم، از پیشکسوتان و صاحبان خرد و علم روز دنیا استفاده کنیم. اینها می‌توانند مکمل هم باشند. چاپ یک کار عملی است و اگر با علم همراه شود می‌تواند جوابگو باشد.

ابوالحسنی در عین حال گفت: از آن طرف هم اگر کسی برود دانشگاه و درس چاپ را بخواند و مدرک بگیرد اما کار عملی انجام ندهند، هیچ کاره است. از آن طرف هم چون تکنولوژی در حال پیشرفت است، صنف چاپ اگر بخواهد بر همان منوال استاد – شاگردی خودش بماند، نابود می‌شود و از بین می‌رود. بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای به روز کردن خود باشیم و در انتخابات‌های خود روی افرادی دست بگذاریم و کار را به آنهایی بسپاریم که مفید باشند.

این فعال صنعت چاپ افزود: دولت باید یک بودجه خاص برای صنعت چاپ اختصاص دهد و بپذیرد چاپ، فقط کتاب نیست؛ کتاب‌ها دیگر در قالب سی دی ارائه می‌شوند پس بازار کتاب روز به روز ضعیفتر خواهد شد اما بسته‌بندی روز به روز گسترده‌تر می‌شود، باید بودجه اختصاص دهند. دولت باید به فکر نوسازی صنعت چاپ باشد.

نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان با بیان اینکه ما اگر بخواهیم وارد بازار جهانی بشویم، باید بسته‌بندی قوی داشته باشیم، گفت: با این دستگاه‌های فرسوده نمی‌توانیم رقابت کنیم، این دستگاه‌های مدرن قیمتشان بالاست و باید تامین مالی شویم. دولت باید مدیریت صنعت چاپ را به خود صنعتگران چاپ بدهد. الان مختصر بودجه‌ای هم که برای چاپ در نظر گرفته می‌شود به چاپخانه‌های دولتی داده می‌شود. این چاپخانه‌ها سودهی هم ندارند و فقط بیت‌المال را خرج می‌کنند.

وی همچنین هدفمند کردن یارانه‌ها را بزرگترین ظلم به تولید دانست و گفت: یکی از شاخص‌های هدفمندی یارانه‌ها حمایت از تولید بود، دولت بیاید بگوید چه حمایتی کرده است؟ آیا می‌دانید که بعد از حذف یارانه‌ها چه تعداد کارگر بیکار شدند؟ یارانه فقط به کشورهای خارجی مثل چین خدمت کرده است و تولید داخل را به باد داده است.

ابوالحسنی در پایان یادآور شد: هدفمندی یارانه‌ها فقط ارز از مملکت خارج کرد؛ گویی برنامه دارند تولید را در ایران بخوابانند. اگر بخواهیم به جایی برسیم، باید در ارز ثبات به وجود آورد. مواد اولیه به جای اینکه مستقیم وارد کشور شود به خاطر تحریم باید چند جا بچرخد و بعد وارد ایران شود و این هزینه ما را بالا می‌برد. همین بی‌ثباتی ارز مستقیماً به خاطر تحریم‌ها است.

مرجع : کلینیک بسته بندی مواد غذایی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code