مناطق آزاد ایران و تاجیکستان تفاهم نامه همکاری امضا کردند/ همکاری در بخش بسته بندی

تاجیکستان می تواند از شبکه های تجاری و صنایع بسته بندی ایران کمک های بسیاری بگیرد همچنین ایران نیز می تواند از منابع عظیم معدنی در این کشور بهره برداری کند. نشست تخصصی مدیران عامل مناطق آزاد و ویژه ایران و تاجیکستان با حضور معاون دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان و معاون وزیر رشد و توسعه اقتصادی تاجیکستان برگزار شد و در آن یک تفاهم نامه همکاری میان مناطق آزاد ایران و تاجیکستان به امضا رسید.
در این نشست علیرضا موحدی معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورا گفت: پیشینیه فرهنگی و تاریخی میان مردم ایران و تاجیکستان، دو طرف را به ایجاد روابط در حوزه های مختلف و گسترش  تعاملات اجتماعی و اقتصادی سوق داده است و هر چه مناسبات رو به گسترش باشد موجب افتخار کشور مقابل هم خواهد بود.
وی با اشاره به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران ، گفت: در حال حاضر هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی و 16 منطقه ویژه اقتصادی در کشورمان فعالیت دارد که برنامه ای برای گسترش مناطق ویژه اقتصادی وجود دارد.
وی افزود: در جنوب ایران مناطق آزاد چابهار، قشم و کیش امکان دسترسی به آب های آزاد و بین المللی را دارند؛ منطقه آزاد اروند در هم جواری کشور عراق و در شمال ایران منطقه آزاد انزلی پایلوت حمل و نقل بندری به کشورهای آسیای میانه را داراست و مناطق آزاد ارس و ماکو در شمال غربی ایران در همسایگی جمهوری نخجوان، ارمنستان و ترکیه قرار گرفته اند.
موحدی به مزیت های موجود در مناطق آزاد کشورمان اشاره کرد و گفت: معافیت مالی در فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد، معافیت از عوارض معمول در کشور، برقراری مقررات اختصاصی کار، اشتغال و امور اجتماعی، برقراری معافیت ارزش افزوده برای محصولات تولیدی در مناطق آزاد و وجود مقررات مبادلات تجاری مناطق آزاد ایران با سایر کشورهای بازارهای هدف از جمله مزیت های مناطق آزاد ایران است.
در ادامه این نشست معاون وزیر رشد و توسعه اقتصادی تاجیکستان با تاکید بر توجه روسای جمهور دو کشور ایران و تاجیکستان بر افزایش همکاری های اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور تاکید کرد.
امید دولت زاده گفت: توانمندی های مناطق آزاد در این نشست معرفی شد و در واقع برگی تازه و جدید از همکاری میان مناطق آزاد ایران و تاجیکستان رقم خورد و امیدوارم بتوانیم با استفاده از تمام توانمندی های اقتصادی و بزارگانی مناطق آزاد ایران به پیشرفت مناطق آزاد در تاجیکستان کمک کنیم.
وی افزود: مدیران مناطق آزاد تاجیکستان همچنین وجود بندر چابهار را به عنوان یک مسیر ترانزیتی حایز اهمیت برای تجار و بازرگانان تاجیکی برای حمل و نقل کالاها، جزیره کیش برای گسترش صنعت گردشگری و نیز منطقه آزاد ارس برای همکاری های ترانزیتی در مرزها را برای تاجیکستان بسیار مثمر ثمر دانست.
امید دولت زاده اظهار داشت: اقتصاد تاجیکستان به ورود تکنولوژی نیاز دارد و پیشرفت های مناطق آزاد ایران و تاجیکستان در این راه می تواند بسیار مفید باشد.
وی تاکید کرد: تاجیکستان می تواند از شبکه های تجاری و صنایع بسته بندی ایران کمک های بسیاری بگیرد همچنین ایران نیز می تواند از منابع عظیم معدنی در این کشور بهره برداری کند.
همچنین مدیران مناطق آزاد سغد، پنج، دنقره و خجند در تاجیکستان در این نشست امکانات منطقه خود را به اعضاء هیات ایرانی معرفی کردند.

مرجع : papna.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code