دربیانیه بزرگداشت دویستمین سال ورود صنعت چاپ به ایران :سیاست راهبردی در حوزه بسته بندی مغفول مانده

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیستمین دوره هفته کتاب، علی مقانی، رئيس اتحاديه صنعت چاپ استان خراسان رضوی در مراسم بزرگداشت دویستمین سال ورود صنعت چاپ به ایران به نمایندگی از بخش خصوصی بیانه ای را قرائت کرد:
السلام علیک یا ابا عبدالله
وعلی الارواح التی حلت بفنائک
دویستمین سال صنعت چاپ در ایران را با نام و یاد خدای بزرگ گرامی می داریم
سلام و درود می فرستیم بر پیامبر عظیم الشان و ائمه اطهار علهم الاسلام
گرامی می داریم یاد و خاطره شهیدان والامقام و امام شهیدان و توفیق و سلامتی مقام معظم رهبری را از خداوند بزرگ مسئلت داریم.
از محضر مقام عالی وزارت جناب آقای دکتر حسینی، معاونین محترم، به ویژه معاونت امور فرهنگی جناب آقای دکتر اسماعیلی که میزبانی این همایش بزرگ را با دل و جان پذیرفتند، همچنین مهمانان محترم و فرهیختگان و تلاشگران خستگی ناپذیر عرصه چاپ تشکر می کنیم.
و با پوزش از تصدیع در این مجال به نکاتی اشاره خواهیم کرد تا به فضل الهی مورد توجه و هنایت شایسته قرار گیرد.
چنانچه استحضار دارید در میان رسانه های موجود در عصر اطلاعات چاپ قدیمی ترین رسانه بین المللی است. رسانه ای که در تولید ماندگارترین یادگاران گذشته وحال بیشتری نقش را داشته و در عرصه اقتصاد و کارآفرینی در میان کشورهای پیشرفته از رتبه سوم تا هفتم اقتصاد جهانی قرار دارد.
در سال های پس از انقلاب اسلامی چاپ پیشرفته های قابل قبولی در ایران داشته اما در سال های اخیر کشورهایی مانند چین، هند، مالزی و روسیه به لحاظ اهمیت و ارتقای علمی، سازمانی و حمایت بیشترین رشد را به خود اختصاص داده اند.
خوشبختانه به لحاظ ماهیت و ساختار فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سهم توسعه صنعت نشر قابل قبول بوده و بر کسی پوشیده نیست. لیکن فراصنعت چاپ با وجود کارآفرینی بی نظیر و حضور فعال در حوزه اقتصاد کشور به لحاظ عدم برخورداری از سیاست های راهبردی به ویژه زیرساخت های مناسب در حوزه بسته بندی مغفول مانده و رنج می برد. به عنوان مثال در مقایسه با کشور همسایه ترکیه که جمعیت آن برابر و ارزش صنعت بسته بندی کمتری نسبت به ایران دارد، صادرات مهم چاپی ما در منطقه 5/4 درصد و ترکیه 40 درصد است به طوری که در سال 2011 میلادی صادرات چاپی ترکیه به ایران بالای 250 میلیون یورو بوده است و بر عکس این صادرات، واردات محصولات چاپی کشور ما بیش از سه برابر صادرات آن بوده است. اگر صنعت چاپ نبود در حال حاضر نیز با وجود داشتن تنها خرمای مرغوب جهان به علت عدم وجود بسته بندی مناسب و فاسدنشدنی تنها حدود 10 درصد خرمای ما به خارج صادر می شود. این موضوع در مورد سایر محصولات دیگر نظیر زعفران، پسته و میوه ها و افشره ها نیز صادق است.
جناب آقای وزیر، مهمانان محترم
در مجموعه چاپ کشور در حال حاضر بیش از چهار هزار واحد صنعتی چاپ دارای پروانه فعالیت می کنند و بیش از 500 نوع شغل در ارتباط با صنعت چاپ در کشور، موجود است. این موضوع اهمیت اشتغال زایی صنعت چاپ در ایران را نشان می دهد. این در حالی است که بودجه این حوزه در کشور کمتر از 10 درصد بودجه سینماست. آیا واقعا به خانواده چاپ بی مهری صورت نگرفته است؟
جنابعالی خود عضو خانواده چاپ و نشر بوده و در عرصه نویسندگی و تولید علم از دانشمندان فاضل آموزش عالی کشور هستید، اگر در زمان حضرت عالی صنعت چاپ به جایگاه واقعی خود نرسید تحقیقا در آیندده با مشکلات بیشتری روبه رو خواهیم بود.
خواسته ما از محضر جنابعالی این است که در میان رسانه های موجود اعم از سینما، صداوسیما، جراید و… که تمامی آنان وام دار صنعت چاپ هستند، عنایتی در خور توجه به رسانه چاپ داشته باشید.
اگر چه در هفته های اخیر با حضور جناب آقای دکتر اسماعیلی روح تازه ای در کالبد این صنعت دمیده شده است. انتظار دارد با ارتقای دفتر امور چاپ به سازمان صنعت چاپ و توسعه اختیارات و امکانات آن و تحول در بودجه و اعتبارات و سیاست های حمایتی، بخشی از عقب افتادگی این صنعت را جبران فرمایند.
توسعه مرکز آموزشی به دانشگاه چاپ، آماده سازی بستر همکاری وزارت صنعت و تجارت با خانواده چاپ، آماده سازی و بسترسازی حضور این اعضا در عرصه صادرات، گمرک، مالیات و حمایت های بیشتر سیستم بانکی کشور برای گشایش گره های تامین ق قطعات، کاغذ، مرکب و نیازمندی های دیگر از خواسته های صنعتگران نجیب و خادمان عرضه تولیدات علمی و فرهنگی و صادراتی چاپ کشور است.
شاید این انتظار از سیستم بانکی کشور به ویژه بانک مرکزی دور از انتظار نباشد که به میزان توجهی که برای واردات بعضی از کالاها که در محضر عزیزان از نام بردن آنان خودداری می شود و به ورود کاغذ و محصولات دیگر این صنعت توجه شود. چگونه دارو در اولویت یکم است ولی محتوای جعبه دارو در اولویت هفتم!!!
پشنهاد می گردد تمهیدات لازم برای حضور این صنعت در کمیسیون اقتصادی کشور فراهم شود تا توانمندی ها، قابلیت ها و ظرفیت های بالای ان به منصه ظهور برسد. و ان شاءالله اقتصاد ملی از دستاوردهای این حضور بهره مند شود. تا در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با حمایت ویژه جناب آقای وزیر و معاونت محترم فرهنگی ایشان بستری فراهم گردد که در برنامه افق چشم انداز 1404 در منطقه در جایگاه مورد انتظار قرار گیرد.
در پایان از طرف صاحبان، کارگزاران، اتحادیه ها و تشکل های حوزه صنعت چاپ، از مسئولان معزز و خادمان فرهنگ و صنعت کشور به ویژه مسئولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر امور چاپ تشکر و قدردانی نموده و رشد و شکوفایی روز افزون فراصنعت چاپ را از خداوند متعال خواستاریم.
بنابراین گزارش، مراسم بزرگداشت دویستمین سال ورود صنعت چاپ به ایران عصر روز پنجشنبه 25 آبان ماه با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی، یوسف افراش سرپرست دفتر امور چاپ و جمع کثیری از اهالی صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شد.

مرجع : کلینیک مواد غذایی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code