رضايي: بسته‌بندي بدون چاپ هويتي ندارد

رييس هيات داوران يازدهمين دوره مسابقات تخصصي جشنواره چاپ ايران گفت: بسته‌بندي خوب و مناسب مي‌تواند در حكم يك رسانه به مخاطبان داخل كشور و سراسر جهان، فرهنگ و دانش مردم ايران زمين را معرفی کند. مي‌توان گفت بسته بدون چاپ فاقد هويت است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، رضا رضايي در گفت‌وگو با ستاد خبري يازدهمين دوره مسابقات تخصصي جشنواره چاپ ايران، با بيان اين مطلب افزود: كشورهاي غربی از این طریق سال‌هاست که اهداف سیاسی و فرهنگی خود را به بسیاری از کشورها تحمیل می‌کنند بنابراين نقش مهم و اثرگذار چاپ و بسته‌بندی را نباید نادیده گرفت.

وي با بيان اين‌كه امروز همه چيز متناسب با پیشرفت‌های هزاره سوم باید انجام شود، اظهار کرد: در تولید بسته‌بندی بايد اين مولفه رعايت شود چرا كه نقش صنعت چاپ هر روز در بسته‌بندي کلیدی‌تر مي‌شود، با گسترش آلودگي هوا در شهرها بسته‌بندي به عنوان يك الزام به شمار مي‌آيد و در تضمين سلامت كالا و حفظ جان مصرف‌کننده نقش‌آفرین است.

وي يكي از بزرگترين مشكلات موجود در حوزه چاپ بسته‌بندي را نبود متولي مشخص در اين حوزه دانست و گفت: اگر دولت در برنامه‌هاي پنج ساله يا چشم‌انداز 20 ساله نظام جمهوري اسلامي ايران براي صنعت چاپ جايگاه ويژه‌اي پيش‌بيني كند، مي‌توان به رشد اين حوزه اميدوار بود، اين در حالي است كه بسياري از كشورها در چشم‌انداز آينده خود بخش قابل توجهی از بودجه خود را به صنعت چاپ اختصاص داده و اهداف بسیار کارسازی را پیش‌بینی كرده‌اند.

رضايي با بيان اين ‌كه گردش مالي صنعت چاپ در سال 2006، حدود یک هزار ميليارد دلار بوده است، گفت: اين گردش مالي نشانگر جايگاه با ارزش صنعت چاپ و بسته‌بندی در جهان امروز است و مسوولان شایسته است برای تحقق اهداف برنامه چشم‌انداز بیست ساله با توانایی صنعت چاپ بیشتر آشنا شوند.

وي درباره راهكار رفع مشكلات موجود در اين حوزه، اظهار كرد: شاید مقصر اصلي اين موضوع، اهالي صنعت چاپ است، اتحاديه‌ها و تشكل‌هايي كه قديمي‌اند ولي فعاليت خوب و گسترده‌اي درگذشته انجام نداده‌اند و اين صنعت را به تناسب اهميت و كاركرد به مراکز تصمیم‌گیری كشور معرفي نكرده‌اند و همواره سعی بر این بوده است که تمام مشکلات توسط خود اعضا حل شود.

رضایی تصريح کرد: بنابراین در مراکز تصمیم‌گیری هیچگاه برخلاف سایر صنایع مطرح نشده است در حالی‌که ماشین‌آلات مرتبط با این صنعت گرانترین قیمت‌ها را دارد و یک ماشین چاپ شش رنگ به بهاي 12 میلیارد تومان عادی است.

به گفته وي، اگر شرايطي به وجود آيد كه بتوانيم فقط از تولیدات پلی آمیدی پتروشيمي به عنوان مواد اوليه مورد نياز صنعت بسته‌بندی در داخل كشور با شرایط مناسب استفاده كنيم، به جای صدور گرانول این مواد به خارج از کشور و یا فروش این مواد توسط واسطه بسياري از مشكلات موجود در حوزه مواد اوليه چاپ و بسته‌بندی از بين مي‌رود و علاوه بر اشتغال‌زايي براي جوانان كشور، صادرات لفاف چاپ شده رونق چشمگیر خواهد یافت. ضمن این‌که چندین کارخانه تولید فیلم برای صدور می‌تواند ایجاد شود و در نتیجه ارزش افزوده قابل توجهی نصیب کشور خواهد شد.

عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ ایران، در بخش ديگر سخنان خود به سطح مسابقات صنعت چاپ اشاره كرد و افزود: يكي از اهداف اصلي ما اين است كه مسابقات كاملاً عادلانه باشد و حق كسي پايمال نشود و جايزه به آثار برتري كه شايسته دريافت آن است اهدا شود.
به گفته وي، چاپخانه‌هايي كه سال گذشته به دليل كيفيت برتر برگزيده شدند، اگر امسال با همان کیفیت سال‌های قبل نمونه ارسال کنند جايزه نمي‌گیرند و واحدهايی كه توانسته‌ا‌ند كيفيت كالاهاي چاپي خود را ارتقا دهند، در اولويت بوده و مورد توجه گروه داوري خواهند بود.
رضايي تاكيد كرد: هدف اصلي برگزاري مسابقات تخصصي جشنواره صنعت چاپ ايران، رشد کیفیت تولیدات اين صنعت است و كساني كه تلاش مي‌كنند كيفيت خوب و قیمت تمام شده کمتری داشته باشند و برنامه‌ریزی برای تولید استاندارد دارند باید حمایت شوند، چون ما می‌خواهیم صنعت چاپ رشد یافته و بتواند به سادگی بازارهای جهانی خصوصاً کشورهای منطقه را در اختیار داشته باشد البته به شرطی که تمام موانع برطرف و مشکل مواد اولیه حل شود و قوانین گمرکی مناسب برای صادرات تنظیم شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code