بسته بندی زیتون نیاز قبل از عرضه به بازار جهانی است

اسماعیلی: بسته بندی زیتون ابتدایی ترین نیاز قبل از عرضه به بازار جهانی این محصول است چرا که تولیدکنندگان برای شناساندن خود و محصول‌هایشان در بازار جهانی به بسته بندی مناسب و شکیل نیاز مبرم دارند.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس افزود: در پروسه تولید محصول زیتون عوامل زیادی دخیل هستند که صادرات، بسته بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، رعایت استاندارد، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی، اشتغالزایی از مهمترین آنها به شمار می آیند، ولی تمام این عوامل در صورتی اثربخش هستند که محصول دارای بسته بندی مناسبی باشد.

بدلیل همین آب و هوای شهرستان امکان کشاورزی وباغداری در این شهرستان عملکرد خوبی دارد در شهرستان طارم هفت هزار و 500 خانوار بهره بردار زیتون بوده که مجموعا بیش از 150هزار نفر روز در کار برداشت زیتون مشغول می باشند از این طریق در امد کسب می نمایند.

باتوجه به گزارشات بدست آمده از واحد باغبانی جهاد کشاورزی پیش بینی می شود درآمد حاصله از برداشت محصول زیتون به 60 میلیارد ریال برسد از اینجاست که زیتون یکی از مهمترین منابع در آمد باغداران این شهرستان را به شمار می رود.

ارقام زیتون مورد کشت شهرستان شامل زرد، روغنی، شنگه، ماریوگلوله زیتون است که دو رقم زرد زیتون و روغنی بیشترین ارقام منطقه را شامل می شوند و مقدار ناچیز ارقام خارجی در سطح شهرستان به صورت الگویی کشت شده اند که باتوجه به سازگاری با منطقه طارم به ارقام کنسروالیا، مانزانیلا و کروناییکی اشاره کرد.

زیتون تولیدی در شهرستان طارم به دلیل ایزوله بودن منطقه و شرایط اقلیمی خاصی که در منطقه وجود دارد و عدم نیاز به مبازه با آفات توسط سموم شیمیایی به اصطلاح ارگانیک است و به همین دلیل طرفداران زیادی در بازارهای داخل و خارج برای آن وجود دارد به طوری که زیتون تولیدی شهرستان به اقصی نقاط کشور از جمله استانهای گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، مازندران وگلستان وسایر شهرهای استان زنجان وهمچنین توسط شرکت های صنایع غذایی به کشور های حوزه خلیج فارس بصورت کنسرو زیتون صادر می شود.

 هم اکنون تنها صنایع تبدیلی فعال در شهرستان به نام سبزدشت است که به صورت کنسروی زیتون این شهرستان را خریداری کرده و با نام و نشان خود بسته بندی و به بازار عرضه می کند و دیگری کار روغن کشی را انجام می دهد و در ظرف های مخصوص وارد بازار می کند.

با توجه به آب و هوای مناسب این شهرستان رشد زیتون چشمگیر بوده و هرساله میزان سطح زیر کشت این محصول بیشتر شده و این محصول نیاز به آب کافی دارد باتوجه به گزارشات به دست آمده از عملکرد اداره فنی و زیربنایی می توان گفت اجرای آبیاری تحت فشار (قطره ای) در دولت نهم و دهم یعنی از سال 1384 تا سال 90 حدود هزار و 557 هکتار بوده که تا قبل از سال 1384می توان گفت هیچ گونه آبیاری قطره ای در شهرستان وجود نداشته و پمپاژعمومی و شبکه آبیاری قطره ای تعاونیهای تولید کشاورزی روستایی در دولت نهم و دهم 6 مورد بوده است.

هم اکنون زیتون طارم از جایگاه خوبی در کشور با تولید بیش از 60 درصد زیتون کشور و دارا بودن بالاترین رکورد تولید زیتون در هکتار برخوردار است.

مرجع : خبرگزاری مهر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code