برگزاري نخستين جشنواره خرما در “خشت” فارس و حمایت از بسته بندی

رييس سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت: فارس از 31 هزار و 317 هكتار سطح زيركشت، بالغ بر 12 درصد از كل خرماي توليد شده در كشور را تامين مي‌كند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران(پاپنا)، منطقه فارس، مهرزاد خرد، 6 مهر در اولين جشنواره خرما در شهر خشت، حجم كل توليد خرما در فارس در سال زراعي گذشته را بيش از 130 هزار تن، اعلام و اضافه كرد: 76 درصد كل سطح زيركشت خرماي كشور به فارس تعلق دارد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي فارس، ميزان صادرات خرما در سال گذشته را حدود 28 هزار تن با ارزش ريالي 352 ميليارد ريال، معادل 32 ميليون دلار، اعلام و خاطرنشان كرد: هم‌اينك در سيزده شهرستان خرما خيز فارس، حدود 100 رقم خرما شناسايي شده و توليد مي‌شود.خرد بيان كرد:‌ شهرستان كازرون با سطحي معادل 4600 هكتار، يكي از مناطق عمده توليد خرما در استان فارس است؛ سالانه حدود 30 هزار تن خرما از باغات مناطق تابعه خشت و كنارتخته، شاپور، بالاده و حومه كازرون توليد مي‌شود.
اين مقام مسئول با تصريح اينكه شهر خشت بخش اعظمي از خرماي توليد شده در فارس را در اختيار دارد، گفت: از هر هكتار نخلستان‌هاي خشت به‌طور متوسط 6.5 تن خرما برداشت مي‌شود و سهم برداشت ساليانه كل آن حدود 27 هزار تن است.
رييس سازمان جهادكشاورزي فارس با يادآوري اين‌كه كبكاب با 85 درصد بيشترين حجم خرماي توليدي در شهرستان كازرون را داشته است،‌ گفت: در اين شهرستان 10 درصد قصب و 5 درصد ساير ارقام خرما توليد مي‌شود.
خرد همچنين 95 درصد خرماي توليد شده در خشت را از رقم كبكاب عنوان كرد و افزود: ايران در توليد اين محصول با ارزش در دنيا جايگاه مناسبي دارد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي فارس ادامه داد: ايران داراي 264 هزار هكتار سطح زيركشت و يك ميليون و 115 هزار و 400 تن محصول خرما در هر سال است كه 21 درصد كل سطح زيركشت جهان و نزديك به 15 درصد كل ميزان توليد خرماي دنيا را شامل مي‌شود.
خرد بر لزوم گسترش و توسعه هر چه بيشتر صنايع تبديلي و فرآوري خرما، تاكيد و اضافه كرد:‌ اكنون 16 واحد صنعتي مرتبط با نگهداري، بسته بندي و فرآوري خرما تحت پوشش سازمان جهاد كشاورزي فارس فعاليت مي‌كنند.
وي با اشاره به وجود 8 واحد سردخانه با توان ظرفيت نگهداري نزديك به 4350 تن در بخش خشت، گفت: از متقاضيان سرمايه‌گذاري در بسته‌بندي و فراوري خرما حمايت مي‌كنيم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code