بررسي سه گرايش عمده در بسته بندي شيريني و شكلات

بسته بندي خلاقه شكلات

در حيطه بسته بندي شيريني جات در حال حاضر چند گرايش مهم وجود دارد: اولين آنها بسته بندي با جذابيت بالا است به اين معني که بسته بندي شيريني جذابيتهاي بصري و لمسي را تمام و کمال در خود داشته باشد تا تمايز خود را در ويترين فروشگاهها نشان دهد و مشتري را براي خريد بدون انگيزه قبلي يا پيش زمينه ذهني ترغيب نمايد. رويداد دوم اهميت روز افزون تجارت فصلي است، اهميت اين عامل در سرتاسر صنعت بسته بندي رو به افزايش است. در اين بخش تقاضا براي بسته بندي هاي ويژه تبليغاتي، بسته بندي هايي که گاهي تنها يک نمونه از آن توليد ميشود، در حال رشد است. ماندني بودن نيز به طور طبيعي موضوع مهمي در صنعت بسته بندي است.

هم اکنون مدتي است تأثيرات حسي بسته بندي بر مشتري موضوع مورد توجه دست اندرکاران صنعت بسته بندي قرار گرفته است. از مدتها پيش تحقيقات صورت گرفته در زمينه بازاريابي و فروش نشان داده است تأثيرگذاري همزمان بر حواس چندگانه مشتري با بهره گيري از بسته بندي مناسب ميزان وفاداري مصرف کننده به برند عرضه شده در آن بسته بندي را به ميزان 30 تا 60 درصد افزايش ميدهد. جذابيتهاي ظاهري به مراحل پاياني توليد بسته بندي مربوط ميشود. به همين علت است که توليدکنندگان شيريني به شکل روزافزوني به فناوري هايي مثل لايه گذاري فويل ها، جلاها و انواع نقوش و منبت کاري تمايل نشان ميدهند چرا که به آنها به عنوان راهي براي آوردن وجه جديدي به ظاهر بسته بندي مينگرند.

آيا سازگاري با محيط زيست مهم است؟
توجه به محيط زيست همواره در دستور کار صنايع بسته بندي بوده است. کاهش مصرف مواد اوليه بسته بندي و استفاده از مواد سازگار با محيط زيست که مورد تأييد نهادهاي مرتبط باشد، ملاحظاتي حياتي است که در توسعه و توليد محصولات شيريني توجه ويژه اي را مبذول خود ميکند.

اينکه کدام ماده اوليه بسته بندي بهترين سازگاري محيطي را دارد به ويژگي محصول بستگي دارد. امروزه، حتي مقوايي که در ساخت کارتن هاي هاي جعبه اي تاشو استفاده ميشود نيز براي معين نمودن سازگاري با محيط زيست تست ميشود. از نظر محيط زيستي مقوا ماده اوليه مطلوبي براي بسته بندي است، چرا که از مواد اوليه تجديد پذير ساخته ميشود و بعد از دور انداختن قابل بازيافت است. در اين خصوص مواد اوليه توليد شده از جنگلهايي که در معرض خطر نابودي نبوده و تحت نظارت بي طرفانه قرار دارد، مورد استفاده روزافزون قرار ميگيرد. ميزان انرژي صرف شده براي چاپ و عرضه نهايي بسته بندي نسبتا پايين است، با اين وجود ميتوان مقدار مصرف را بازهم کمتر کرد.

هدف مهم ديگر، انجام فرايند چاپ با جوهرهايي است که تأثيرات اقليمي نداشته باشد. استفاده از جوهرها و جلاهاي پايه-آبي (قابل حل در آب)، ضمن حفظ کيفيت، مصرف مواد شيميايي را کاهش ميدهد. بهره گيري از سيستمهاي ترکيب رنگ و صفحات چاپ حرارتي نوين، امکان ايجاد رنگهايي با دقت بالا را در دسترس قرار ميدهد. به اين ترتيب مصرف مواد شميايي تقريبا به صفر ميرسد.

جستجوي ايده هاي نو
خريد محصولات شيريني در فروشگاههاي خواروبار يا فروشگاههاي سيار معمولا خريد هاي ناگهاني و بدون قصد قبلي است. در اين راستا يکي از عوامل موفقيت ايجاد حس هيجان تجربه اي جديد است. نوآوري در طرح، ايجاد طعم جديد وبسته بندي جذاب به اضافه آساني مصرف، جزو عواملي است که علاقه مصرف کننده را به محصولات شيريني افزايش ميدهد.در صنعت شکلات سازي گرايش به سادگي نيز مشاهده ميشود به طوريکه رنگ سفيد ساده به شکل فزاينده اي به عنوان رنگ بسته بندي شکلاتهاي درجه يک مطرح است. اين رويکرد زمينه روانشناسانه دارد: رنگ سفيد مظهر خلوص است و قابليت فرواني براي نمايش دارد. در صنعت محصولات غذايي رنگ سفيد مظهر تازگي نيز هست و از آنجايي که رنگي شناخته شده و مورد استفاده شرکتها معتبر است تا حدي نمايانگر ارزش کيفي محصول نيز هست.

 

مرجع  : “مطلب:  مجله فناوري و توسعه صنعت بسته بندي،  تصاوير : نكوكارتن “

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۳ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code