نمايشگاه پكو؛فرصت‌ها و محدوديت‌ها

پرونده دومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو (پکو 2012)، عصر روز گذشته (22 بهمن ماه) در حالی بسته شد که برخی از شرکت‌کنندگان و غرفه داران با گلایه از حضور کمرنگ بازدیدکنندگان داخلی و خارجی، نسبت به تبلیغات محدود شهری و کشوری این نمایشگاه انتقاد كردند.

نمايشگاه پكو؛ فرصت‌ها و محدوديت‌ها

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین نمایشگاه پکو روز چهارشنبه 19 بهمن ماه با حضور 70 شرکت ایرانی و خارجی و در فضایی به وسعت سه هزار مترمربع فعالیت خود را در شهر مشهد آغاز کرد، نمایشگاهی که پس از دو سال درگیری و کشمکش بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف بالاخره با حمایت استانداری خراسان رضوی و به همت اتحادیه چاپخانه داران مشهد برگزار شد.

ساعت نامناسب برگزاری
یکی از انتقاداتی که برخی از شرکت‌کنندگان نمایشگاه به آن داشتند، زمان نامناسب برگزاری نمایشگاه بود. مصطفی اعدادی، مسوول فروش شرکت پارس طوس که از شهر مشهد در این نمایشگاه شرکت کرده بود، معتقد است، روزهای نمایشگاه به تناسب هزینه‌ای که برای حضور در آن پیش‌بینی شده، کم است و بهترین مدت زمان برگزاری بین پنج تا شش روز است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، ساعت 10 تا 18 زمان خوبی برای بازدید از نمایشگاه نیست و مسوولان باید وقت بهتری را برای ساعت بازدید انتخاب می‌کردند، مثلا ساعت 14 تا 20 زمان بهتری بود چون اکنون بسیاری از کارمندان صبح‌ها سرکارند و نمی‌توانند به نمایشگاه بیایند.

اعدادی با بیان این که سرویس‌دهی و کارهای برنامه‌ریزی نمایشگاه خوب و مناسب بود، افزود: خوشبختانه مسوولان نمایشگاه توانستند نمایشگاهی خوب و مناسب را برنامه‌ریزی کنند و در جانمایی، ارایه خدمات و … هیچ مشکلی وجود نداشت.

پیمان رودپیما، مدیرعامل شرکت پاسارگاد به عنوان یکی دیگر از غرفه‌داران نمایشگاه پکو نیز گفت: متاسفانه نمایشگاه خیلی خلوت، اطلاع‌رسانی نمایشگاه در رسانه‌ها و حتی سطح شهر بسیار کم بود و این موضوع موجب بی‌اطلاعی بسیاری از مردم از نمایشگاه شده بود.

وی با بیان این‌که ساعت برگزاری نمایشگاه نیز نامناسب بود، اظهار کرد: اغلب نمایشگاه‌هایی که در شهر مشهد برگزار می‌شود بعد از ظهر و عصر است اما متاسفانه سیاستگذاران نمایشگاه بدون توجه به این موضوع ساعت بدی را برای نمایشگاه انتخاب کردند و دقیقا زمانی که ما غرفه‌ها را می‌بندیم، آن‌ها برای بازدید به نمایشگاه مراجعه می‌کنند.

رودپیما، تصریح کرد: از سوی دیگر حضور نمایندگان چاپ و بسته‌بندی در نمایشگاه کم است و بیشتر فعالان فلکسو و بنر شرکت کرده‌اند، همچنین ماشین و دستگاه چاپ بسیار کمی به نمایشگاه آورده شده است.

به گفته وی، مسوولان نمایشگاه می‌توانند از تجربه نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگر در کشور الگوبرداری کنند و با دید بهتر و مناسب‌تری برنامه‌های نمایشگاه سوم را تدارک ببینند.

رودپیما با انتقاد از حضور محدود نمایندگان چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو در نمایشگاه پکو، نیز گفت: بسیاری از این میهمانان روز دوم به نمایشگاه رسیدند و دستاورد و تکنولوژی خاصی را نیز به نمایشگاه نیاورده‌اند و این موضوع برای آبرو و وجهه صنعت چاپ ایران خوب و مناسب نیست.

ردپایی کمرنگ از اکو
یکی دیگر از انتقادات و مشکلاتی که برخی شرکت کنندگان نسبت به آن معترض بودند، حضور کمرنگ نمایندگان چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو یعنی همان بازار هدف نمایشگاه بود. این شرکت‌ها اگر چه کم و بیش غرفه‌ای در نمایشگاه داشتند اما متاسفانه جانمایی بسیاری از غرفه‌‌های آنان در راهروهای فرعی نمایشگاه و به دور از چشم مخاطبان بود. این موضوع با توجه به حضور گسترده مسوولان سازمان فرهنگی و اقتصادی اکو در مراسم افتتاحیه و نیز برنامه‌های آغازین نمایشگاه، دور از انتظار بود.

محمود زارعی، مدیر تولید شرکت صنایع شایا شیمی از شهر اصفهان به این نمایشگاه آمده بود. وی با بیان این‌که نمایشگاه پکو شروع خوبی داشت اما در اجرا نتوانست انتظار مخاطبان خود را برآورده سازد، گفت: تبلیغات خوب و مناسبی در مجلات و نشریات صنعت چاپ انجام شده بود، اما متاسفانه با این‌که با یک نمایشگاه بین‌المللی روبه‌رو بوديم ولی از کشورهای خارجی فقط چند غرفه محدود شرکت کرده بودند.

وی افزود: از سوی دیگر حضور نمایندگان چاپ و بسته‌بندی کشورهای اکو در این نمایشگاه کمرنگ و حتی شرکت‌های داخلی بزرگ نیز به نمایشگاه نیامده‌ بودند و این موضوع موجب دلزدگی ما شده بود.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نمایشگاه، شرکت بازرگانی کیمیا ماشین بود. احسان زاهدی، مدیر فروش این شرکت هم به انتقاد از نمایشگاه پرداخت و گفت: متاسفانه اطلاع‌رسانی نمایشگاه خوب و مناسب نبود، این موضوع در شهر به خوبی دیده می‌شد و حتی در ورودی محل دایمی نمایشگاه نیز یک بنر یا بیلبورد مربوط به نمایشگاه دیده نمی‌شد.

وی ادامه داد: حتی حضور کشورهای اکو نیز آن گونه که ما انتظار داشتیم نبود، ما در اینجا با غرفه‌هایی روبه‌رو بودیم که فقط سر در آن‌ها به نام کشورها مزین بود ولی اکثر غرفه‌ها خالی و یا دستاورد محدودی ارایه شده بود.

زاهدی با بیان این که باید برای حضور پررنگ‌تر کشورهای عضو اکو در این نمایشگاه برنامه‌ریزی مدون و مناسبی اندیشیده می‌شد، اظهار کرد: عنوان نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی اکو بر این نمایشگاه باید در بردارنده نمایندگان این حوزه باشد اما متاسفانه حضور آن‌ها در نمایشگاه کمرنگ بود.

وی تصریح کرد: با توجه به این که آخرین روز نمایشگاه با 22 بهمن همزمان بود و ساعت نمایشگاه از 14 تا 18 نیز بود بازدیدکنندگان کمتری فرصت برای حضور در این نمایشگاه داشتند.

محمدعلي پزشكيان، مدير بازاريابي شركت سيستم‌هاي تجارتي ايران نيز در سخناني گفت: اگر چه مسوولان و سفراي كشورهاي اكو براي افتتاحيه حضور داشتد اما متاسفانه صنعتگران اين كشورها استقبال خوبي از نمايشگاه نكردند و فقط تعدادي پاكستاني و قرقيزستاني حضور داشتند.

وي يادآور شد: ما دو سال پيش هم در اين نمايشگاه شركت كرديم و حداقل در آن نمايشگاه، شركت‌هاي بزرگي حضور داشتند، اما امسال فضاي برگزاري نصف شد و سياستگذاري نادرستي در پيش گرفته شده بود.

به گفته پزشكيان، يكي از نقاط ضعف تبليغات نمايشگاه امسال اين بود كه در بنرهاي تبليغاتي نمايشگاه كه در سطح شهر مشهد بود، ساعت و تاريخ برگزاري نمايشگاه درج نشده بود و اين موضوع لطمه زيادي به حضور بازديد كنندگان بومي زده بود.

اگر چه تلاش بسياري براي برگزاري اين نمايشگاه شده بود و تقريبا تمام كارهاي آن در فرصت كمتر از يك ماه مانده به نمايشگاه به نتيجه رسيد،‌ اما متاسفانه به گفته بسياري از شركت‌كنندگان، نمايشگاه دستاورد خاصي نداشته است. يكي از ويژگي‌هاي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ارايه تكنولوژي و دستاوردهاي نوين است كه اين موضوع نيز كمتر در اين نمايشگاه به چشم مي‌خورد.

شايد اگر دست‌اندركاران و مسوولان اين حوزه، اهداف بزرگ و مهم‌تري را در دستور كار خود در نظر مي‌گرفتند، نمايشگاه از شكل رفع تكليف خارج مي‌شد و به رويدادي اثرگذار براي صنعت چاپ و بسته‌بندي كشور تبديل مي‌شد، زيرا اين نمايشگاه به گفته بسياري از چاپخانه‌داران و فعالان اين حوزه به عنوان آبروي خانواده صنعت چاپ ايران محسوب مي‌شد.

خبرنگار : ساره گودرزی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code