بسته بندی نامرغوب بهترین عسل ایران

عسل لرستان به عنوان سوغات نخست این استان به دلیل عدم بسته بندی مناسب جایگاه خود را در بازارهای مختلف از دست داده تا چینی ها با عسلی به مراتب با کیفیت پایین تر بازارهای این محصول را به دست بگیرند.

عسل لرستان که به عنوان مرغوب ترین عسل ایران شهرت دارد در سالهای اخیر با چالشهای متعددی روبرو بوده است تا هر روز جایگاه این تولید شیرین متزلزل تر از گذشته شود.
در طول سالهای اخیر که معضل ریزگردهای عربی در زاگرس شدت گرفت انگشت اتهام در زمینه کاهش تولید عسل لرستان به سمت ذرات گرد و خاک نشانه گرفته شد و کسی از روند تولید و صادرات همان عسل باقی مانده نشانی نگرفت.
این در حالیست که با بلاتکلیفی وضعیت ایجاد خوشه صنعتی عسل در لرستان و غفلت از ایجاد صنایع بسته بندی، این محصول روز به روز جایگاه خود را از دست رفته تر دید تا امروز برخی بازارهای عسل لرستان به دست چینی ها بیفتد.
روند رو به افول صنعت عسل در لرستان در حالی رخ می دهد که در سال 88 عسل به عنوان یکی از 6 مزیت استان لرستان برای تشکیل خوشه صنعتی معرفی شده بود، حال چرا این امر محقق نشد جواب قانع کننده ای برای آن وجود ندارد.
این در حالیست که اگر این خوشه صنعتی شکل می گرفت صنایع مرتبط با تولید و صادرات عسل در استان نیز عملیاتی می شد تا این محصول مرغوب در کنار بسته بندی مناسب از بازاریابی و معرفی شایسته نیز برخوردار می شد.
به هر حال بی توجهی به این موضوع از سوی متولیان امر از یک طرف و غفلت از برند سازی برای عسل لرستان از سوی دیگر این روزها این محصول جهانی را در موقعیت نه چندان مطلوبی قرار داده است.
با این تفاسیر در سال “تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی” می طلبد این ظرفیت های کاملا داخلی و بومی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از پتانسیلهای هر استان برای توسعه و معرفی آن استان بهره جست.
ایرج سپهوند معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت تولید عسل در استان لرستان اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب با کیفیت ترین عسل کشور در لرستان تولید می شود.
وی با بیان اینکه این محصول بیشتر در مناطق جنوب غربی استان لرستان تولید می شود عنوان کرد: در حال حاضر میزان تولید عسل در لرستان هزار و 250 تن در سال است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی در قالب کارگروه توسعه بخش کشاورزی به متقاضیان افزود: پیش بینی می شود با پرداخت این تسهیلات میزان تولید عسل در لرستان افزایش یابد.
سپهوند در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات موجود در زمینه صادرات محصول عسل در لرستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر مشکل اصلی عدم بسته بندی صحیح این محصول برای صادرات پیش روی ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه تا کنون محموله های فراوانی از عسل لرستان به کشورهای همجوار مانند امارات و ترکیه فرستاده شده است، افزود: این در حالیست که به دلیل عدم بسته بندی مناسب عسل لرستان در برخی بازارهای این کشورها پذیرفته نشده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان افزود: در حال حاضر عسل کشور چین که به لحاظ کیفیت در پایین ترین حد قرار دارد نسبت به عسل لرستان در بازارهای کشورهای عربی متقاضی بیشتری دارد.
سپهوند بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر عسل با کیفیت لرستان با “دبه های زننده” و “فله ای” از استان خارج می شود که این روند مطلوب ما نیست.
این مسئول دلیل موفقیت کشور چین در زمینه عرضه عسل را بسته بندی و برندسازی مناسب محصول عسل عنوان کرد و گفت: در این راستا می طلبد که بخش خصوص یک واحد بسته بندی و برندسازی عسل را در لرستان راه اندازی کند.
وی با بیان اینکه در صورت راهاندازی این واحد صنعتی استانهای غربی و جنوبی کشور نیز می توانند از این کارخانه استفاده کنند، افزود: در این صورت است که می توان عسل با کیفیت را در بسته بندی های مناسب به بازارهای جهانی عرضه کنیم.
به هر روی امید می رود با توجه هر چه بیشتر متولیان امر و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه بتوان عسل لرستان را که در سطح جهانی شهرتی برای خود دست و پا کرده است از این موانع و چالشها نجات داد تا قدمی در راستای حمایت از تولید ملی برداشته شود.

مرجع :mehrnews.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code