بسته‌بندی خرما حلقه مفقوده تولیدات بوشهر/ کارگاه های خانگی همچنان فعال

بوشهر – خبرگزاری مهر: استان بوشهر با وجود تولید حجم عظیمی از خرمای کشور، به علت نداشتن زیرساختهای لازم و کافی در عرصه بسته‌بندی خرما، نتوانسته جایگاه مناسبی در تولیدکنندگان خرما داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه یکی از مهمترین مسائلی که در سلیقه مصرف‌کنندگان تاثیرگذار است، بسته بندی مناسب محصول تولیدی است که این موضوع در تولید مواد غذائی بیش از پیش دیده می‌شود.

تولید کنندگان مواد غذایی همه تلاش خود را برای بسته‌بندی شیک‌تر و با زرق و برق بیشتر به کار می گیرند تا بتوانند ابتدا چشم مصرف‌کنندگان را به خود جلب کنند و سپس بتوانند با ارائه یک محصول مناسب ماندگاری خود را در بازار حفظ کنند.

نقش مهم صنعت بسته‌بندی در بازار

امروزه در بازار از هر نوع کالا، انواع و شکل‌های مختلفی وجود دارد و مصرف‌کننده برای خرید بیشتر دچار تردید می‌شود زیرا انتخاب‌های گوناگونی پیش رو دارد. هر مصرف کننده بسته به بودجه ای که دارد، سعی می کند بهترین کیفیت را در آن سطح قیمت انتخاب کند. ولی از یک دیدگاه دیگر اگر مصرف کننده نداند که کیفیت کدام یک بهتر است مطمئنا برای انتخاب کالا به سمت شیک‌ترین بسته بندی می‌رود.

بسته‌بندی در صنعت فروش و صادرات اهمیت زیادی دارد. ولی متاسفانه در کشور ما هنوز این صنعت بین تولید کنندگان کالاها جایگاهی پیدا نکرده است. البته عدم استفاده مناسب از این صنعت را می‌توان به خاطر عدم نبود تکنولوژی مناسب برای این کار دانست.

در بازار جهانی و رقابت بین صادرکنندگان امروزه صنعت بسته‌بندی اهمیت و جایگاه خاصی را پیدا کرده است به طوری که کسی در این عرصه عقب بیفتد در بازار جهانی و رقابتی حذف می شود.

در ایران کالاهای کشاورزی زیادی صادر می شود ولی متاسفانه به دلیل عدم کیفیت بسته بندی صادرات رونقی ندارد که از جمله می توان صادرات خرما را نام برد. بعضی از کشورها این اقلام را از ایران با قیمت ارزان خریداری می‌کنند و خودشان با صنعت بسته‌بندی در شیک‌ترین بسته‌بندی به اسم خودشان وارد بازار می‌کنند.

مصرف کننده همیشه به دنبال کالای زیباتر و شیک‌تر است و به جرات می‌توان گفت که بسته‌بندی مطلوب و شیک گاهی اوقات کیفیت را به حاشیه می‌راند.

بسته‌بندی نامناسب خرما در کارگاه‌های خانگی

استان بوشهر دارای پنج میلیون اصله نخل است که حجم بسیار بالایی از کل خرمای کشور را تولید می‌کند ولی با وجود حجم بالای تولید خرما، کشاورزان این استان همواره با مشکلات مالی عدیده ای روبرو هستند که یکی از مهمترین مشکلات آنها پائین بودن قیمت خرما است.

تولید خرما یکی از سخت‌ترین مشاغل در عرصه کشاورزی است زیرا در زمان کاشت نخل نیازمند چندین سال نگهداری مداوم و مستمر است تا بتوان این نخل را به مرحله پایداری رساند. در مراحل آبیاری و داشت و برداشت نیز به علت ارتفاع نخل و سختی بالارفتن از ان و همچنین کمبود کارگر برای نگهداری و بارورکردن نخیلات دارای سختی‌ها و مشکلات فراوانی است.

بسیاری از نخل‌داران استان بوشهر پس از برداشت خرما، محصول تولیدی را به کارگاه‌های خانگی برده و در انجا آن را بسته بندی می‌کنند تا برای فروش آماده شود.

در این کارگاه‌های خانگی که عمده کارهای بسته‌بندی به صورت دستی انجام می‌شود به دلایل مختلفی از جمله عدم‌رعایت بهداشت مناسب، استفاده از بسته‌های نامرغوب، استفاده از جعبه‌های غیر استاندارد و عدم چینش خرمای سالم از ناسالم و . . . باعث می‌شود تا کیفیت بسته تولید شده در این کارگاه‌ها پائین باشد و نتواند در بازار حرفی برای گفتن داشته باشد.

شاید یکی از مهمترین دلایل کم بودن قیمت خرمای استان بوشهر در بازار همین بسته‌بندی نامناسب باشد که می‌توان با توسعه صنایع بسته‌بندی این مشکلات را کاهش داد.

نگاه سنتی به محصول خرما موجب رکود بازار این محصول شده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر در عرصه کشاورزی دارای قابلیت‌ها و توانایی‌های بالایی است که در اختیار داشتن اراضی و مزارع کشاورزی و باغات خرمای مستعد یکی از توانمندی‌های بالقوه استان بوشهر است.

مهدی صفوی به میزان بسیار بالای تولید خرما در استان بوشهر اشاره و اضافه کرد: نگاه سنتی به این صنعت باعث شده که این محصول بازار مناسبی در کشور و دنیا پیدا نکند. تولید و بسته‌بندی با کیفیت با نگاه صادرات‌گرا می‌تواند زمینه فروش این محصول در بازارهای جهانی را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: نگاه ما به صنعت خرمای استان نگاه علمی صنعتی است که باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، خرمای استان به جایگاهی که شایسته آن است دست یابد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر به برگزاری اولین سمینار و کارگاه آموزشی تولید کیفی و بسته‌بندی نوین خرما برای فعالان صنعت خرمای استان بوشهر در شهر برازجان خبر داد و گفت: این دوره آموزشی در 16 ساعت برگزار شد.

وی به بخش‌های مختلف این دوره آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: چشم‌انداز و فرآیند توسعه بسته‌بندی، طراحی گرافیک، چاپ و روش‌های آن، تکنولوژی و روش‌های بسته‌بندی خرما، بازار و استاندارد‌های بسته‌بندی از مباحثی بود که در این دوره آموزشی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

 صفوی بیان کرد: برگزاری این دوره در راستای طرح توسعه خوشه صنعتی خرمای استان است که پس از امکان‌سنجی این خوشه صنعتی مجوز توسعه خوشه صادر شده و در حال انتخاب عامل توسعه خوشه هستیم و پس از انتخاب، توسعه خوشه آغاز می‌شود.

فعالیت 37 واحد بسته‌بندی صنعتی خرما و 380 واحد سنتی در دشتستان

دشتستان بزرگترین قطب تولید خرمای استان بوشهر است که توسعه صنایع بسته‌بندی در این شهرستان به کندی پیش رفته و وجود 380 واحد سنتی بسته‌بندی خرما در کنار 37 واحد صنعتی به خوبی بیانگر سنتی بودن تولید خرما در این شهرستان است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دشتستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بر لزوم توسعه صنایع بسته‌بندی و ارائه محصولات غذایی در بسته بندی‌های مناسب تاکید کرد و گفت: رعایت نکات لازم که مشمول مقررات اتحادیه خرما نیز می‌شود، ضروری است و همه تولید کنندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند.

ابوالقاسم محمدزاده با اشاره به اینکه راه‌اندازی میز سرمایه‌گذاری خرما در دشتستان در دستور قرار دارد افزود: ارائه تسهیلات لازم برای صادرات خرما از جمله برنامه‌های این اداره است و پیدا کردن بازار مصرف خرما از مهم‌ترین راهکارها در بهبود وضعیت تولیدکنندگان خرما در دشتستان است.

وی افزایش کیفیت محصولات و تولیدات و فرهنگ‌سازی را یکی از راه‌کارهای مناسب در این راستا دانست و بیان داشت: افزایش کیفیت محصول خرما مهم‌ترین اولویت است که انتظار داریم توسط فعالان این عرصه انجام شود. ساماندهی کارگاه‌های سنتی بسته‌بندی خرما از اولویت‌های این اداره است که بدون تردید، تاثیر بسزایی در رشد و توسعه شهرستان خواهد داشت.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دشتستان با اشاره به تولید 120 هزار تن خرما در دشتستان افزود: بالغ بر 60 درصد خرمای دشتستان در شهرهای آبپخش و وحدتیه در 300 کارگاه خانگی فرآوری و بسته‌بندی می‌شود که باید ساماندهی شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code