ایران در بسته‌بندی و ارائه خرما به بازار مشکل دارد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرمای ایران از کیفیت بسیار خوبی بهره‌مند است اما در زمینه بسته‌بندی و ارائه آن در بازارهای جهانی با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از بم، پیمان فلسفی ظهر امروز در جشنواره علمی خرمای ایران در بم با تأکید بر استفاده از تجربه عملی کشاورزان در این جشنواره‌ها اظهار داشت: خرما در بیش از 40 کشور دنیا کشت می‌شود و 85 درصد این محصول در کشورهای مصر، ایران، عربستان، امارات و الجزایر به ثمر می‌رسد.

وی با بیان اینکه باید متوسط تولید خرما در کشور از پنج تن در هر هکتار به 10 تن افزایش یابد، افزود: در صورت تحقق این افزایش تولید، حضور بیشتر و پر رنگ‌تری در بازار صادرات جهان از نظر کمی و کیفی داریم.

فلسفی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد جهانی خرما، شش تن در هر هکتار و در زمان حاضر متوسط تولید در کشور پنج تن در هکتار است و ایران از نظر صادرات رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است، بیان داشت:هدف ما افزایش کمی و کیفی صادرات خرما و افزایش درآمد تولیدکنندگان این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: خرمای ایران از کیفیت بسیار خوبی بهره‌مند است اما در زمینه بسته‌بندی و ارائه آن در بازارهای جهانی با مشکل مواجه هستیم به طوری که برخی کشورها خرمای با کیفیت پایین‌تر را با قیمت بالاتر عرضه می‌کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ظرفیت بالای استان کرمان در زمینه تحقیقات را یادآور شد و افزود: تاکنون بیش از 45 طرح تحقیقاتی در این مرکز به اتمام رسیده و 25 طرح نیز در حال اقدام است که نتایج آن می‌تواند در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی گفت: ایجاد سایت‌های الگویی از جمله ابزارهای این وزارتخانه برای توسعه محصولات کشاورزی است که تلاش می‌شود 10 سایت الگویی را در نقاط خرماخیز کشور ایجاد کنیم.

فلسفی با بیان اینکه تاسیس رشته خرما در استان کرمان در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: تاکنون در مقطع متوسطه 331 دانش‌آموز در رشته خرما تحصیل کرده‌اند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در صورت همکاری کانون دانش و صنعت، آمادگی راه‌اندازی رشته خرما برای 50 نفر از فرزندان تولیدکنندگان خرما در استان کرمان در بهمن ماه وجود دارد.

مرجع : icfp.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code