واحد بسته بندی ماهی کلیکا در بندرانزلی به بهره برداری رسید

kilka1[1]اخبار صنعت بسته بندی : فرماندار انزلی روز سه شنبه در این مراسم با اشاره به فعالیت شناورهای صید کیلکا در انزلی گفت: وجود مراکز فرآوری ماهیان می تواند مکمل فرایند صید و صیادی شهرستان باشد .

‘قاسم روحانی فر’ تصریح کرد: لازم است تا واحدهای تولیدی از این دست حجم کار خود را توسعه داده و تنوع ببخشند.

وی متذکر شد: بی شک اهمیت اشتغال زایی ایجاب می کند تا تمامی مسئولان در حد توان و ضوابط قانونی از مراکز تولیدی حمایت کنند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان انزلی نیز در این مراسم گفت : تحقق امنیت غذایی با رشد و گسترش مراکز تولیدی و فرآوری محصولات متنوع غذایی ممکن می شود .

دکتر ‘نوید صفرزاده’ تاکید کرد: در سایه الطاف الهی کشور ما از موقعیت مناسبی به لحاظ استانداردهای دامپزشکی برخوردار است به گونه ای که امروز ایران اسلامی در زمینه بیماری طاعون گاوی، جزو کشورهای پاک دنیا در سازمان بهداشت جهانی ثبت شده است.

وی با اشاره به موقعیت بندر انزلی افزود : این شهرستان در تولید طیور صنعتی و بومی ، آبزیان و صنایع بسته بندی از سطح بالای بهداشتی برخوردار است بگونه ای که بسیاری از محصولات تولیدکنندگان بدلیل مطلوبیت به خارج استان و کشورهای همجوار صادر می شود.

مدیر تولید این واحد صنعتی نیز در سخنانی پیرامون واحد فراوری مکانیزه کلیکا ماهیان گفت: این بخش با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال به این مجموعه افزوده شده است.

‘مهدی حسین آبادی’ افزود: این واحد صنعتی 180 نفر نیرو دارد و میزان تولید کنسرو ماهی آن یک هزار و 500 تن در سال و میزان تولید کنسرو غیرگوشتی آن نیز 600 تن در سال است، همچنین مقدار تولید کنسروهای غذایی آن 600 تن در سال است.

وی خاطرنشان کرد : یکی از مشکلات ما در واحدهای صنعتی غذایی وجود قوانین موازی نهادهای نظارتی است مثلا گهگاه مقرراتی از سوی استاندارد به ما ابلاغ می شود که مورد تایید معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان نیست و درنهایت زیان این مغایرت های دستورالعملی، متوجه واحد تولیدی می شود که بنظر می رسد تلفیق دستگاه نظارتی و تجمیع قانون ها به صورت دستورالعملهای واحد بتواند این معضل را حل کند.

شهرستان بندر انزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان از مراکز مهم صید و صیادی در شمال کشور است .

از ابتدای سال جاری تاکنون شش هزار و 259 تن کیلکا توسط 260 صیاد فعال بر روی 26 فروند شناور کیلکاگیر موجود در گیلان صید شده است که 10 درصد به مصرف خوراک انسانی و 90 درصد برای تولید خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

ماهی کیلکا یکی از مهم ترین انواع ماهی های دریای خزر بشمار می رود . ماهی کیلکا با جثه بسیار کوچک (به طول متوسط 7 تا 10سانتی متر و وزن 7 تا 10 گرم) سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم است . تاکنون سه گونه ماهی کیلکا آنچووی ، چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی در دریای خزر گزارش شده است.

ماهی کیلکا در طول روز به صورت گله متراکم یافت می شود و با تاریک شدن هوا پراکنده می گردند. شناورهای صید کیلکا قبل از تاریک شدن هوا با استفاده از دستگاه ماهی یاب، عملیات تعقیب گله های ماهی کیلکا را انجام می دهند. از آن جاییکه ماهی کیلکا در عمق معینی زندگی می کند؛ در نتیجه برای صید آن ها لامپ الکتریکی باید مستقیماً در عمقی قرار بگیرد که ماهیان در آن عمق به سر می برند. ماهیان به دنبال نور لامپ حرکت می کنند و توسط تورهای قیفی مانند به دام می افتند.

به طور معمول میزان صید در هر نوبت بین 200تا 300 کیلوگرم است. ماهی کیلکا علیرغم جثه کوچک خود، از نظر ارزش و ترکیب مواد غذایی در ردیف مابقی ماهی ها و حتی در بعضی از موارد نسبت به گوشت قرمز دارای مزیت و برتری بیشتری است.

مرجع : خبرگزاری ایرنا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code