متاسفانه حوزه بسته بندی ایران بسیار ضعیف و عقب است

IMAGE635خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه فرهنگ و هنر – عقب ماندن ما از صنعت بسته بندی که آسیب‌های فراوانی به بخش صادرات وارد کرده صحبت‌هایی است که «شهرزاد اسرفرجانی» عضو هیات داورات اولین مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد مطرح کرد.
به گزارش CHN، اسفرجانی که سالها تجربه در حوزه گرافیت و تبلیغات و تدریس در حوزه طراحی بسته‌بندی را در کارنامه کاری خود دارد با اشاره به آنکه صنعت، تولید، طراحی و تغییر تفکرات استراتژیک مسئولان سبب بهبود و ایجاد تغییرات در حوزه بسته بندی خواهد شد گفت: «بسته بندی آخر راه تولید نیست بلکه آغازگر راه حضور محصول در بازار است. از این رو باید به بسته بندی محصولات خود اعم از صنایع غذایی و پوشاک گرفته تا صنایع دستی توجه ویژه داشته باشیم.»
به گفته او، جامعه ما حدود 50 سال با نظام آموزشی در حوزه بسته بندی فاصله دارد این درحالی است که امروزه بسته بندی کالا حرف نخست را در ارائه و بازاریابی می‌زند.
این گرافیست با تاکید برآنکه طراح بسته بندی که فارغ‌التحصیل چنین رشته‌ای باشد وجود ندارد گفت:‌ «چرا سفال و سرامیک ایرانی به دلیل نداشتن بسته بندی مناسب به فروش نمی‌رسند اما جنس چینی که کیفیتش پایین‌تر است جایگزین تولیدات ایرانی می‌شود؟ ما در حوزه بسته بندی صدها قدم از کشور همسایه خود یعنی ترکیه عقب‌تر هستیم و این بزرگترین معضل در حوزه صادرات به شمار می‌ٰرود.»
اسفرجانی معتقد است: «بسته بندی خوب سبب سود و بسته بندی بد سبب ضرر تولید کننده می‌شود چراکه در واقع بسته بندی با برندسازی برابری می‌کند. یک بسته بندی زیبا و درست می‌تواند برندی برای ارائه یک محصول باشد.»
به گزارش CHN، شهرزارد اسفرجانی، محمد رزاقی، علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی و مسعوت نجات از جمله مشاوران و داوران اولین مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها هستند.

یادداشت(نکوکارتن) : اما انچه بسیار اهمیت دارد، این مهم است که یک بسته بندی خوب و حرفه ای که می تواند به محصول شما ارزش افزوده دهد( افزایش فروش و کمک در برندینگ) باید زیر نظر یک تیم حرفه ای متشکل از کارشناسان و متخصصان بازاریابی،برند سازی ،بسته بندی، گرافیک و تولید انجام بپذیرد.اما متاسفانه در بسیاری موارد مشاهده می گردد برای رسیدن به یک کار حرفه ای تنها کار بسته بندی به یک گرافیست حرفه ای سپرده می شود در نتیجه کار از نظر زیبایی شاید مطلوب باشد اما ارزش افزوده لازم را نمی تواند ایجاد نماید چرا که معمولا نکات مهم بازاریابی،برند سازی و حتی تولید به علت عدم تخصص گرافیست نادیده گرفته شده است.

مرجع : خبرگزاری میراث فرهنگی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code