ظلم به زعفران به دلیل نبود بسته بندی مناسب

مفاهیم و بسترهای اقتصاد مقاومتی ابتدا باید شناخته شود به این معنی که باید درک صحیح از اقتصاد ملی و همچنین فضای اقتصاد جهانی و به دنبال آن شدت فشاری که استکبار نسبت به ایران وارد می کند، داشته باشیم و این در حالی که در سال‌های اخیر بیش‌ترین فشاری که از جانب نظام سلطه به کشور واردمی‌شود روی مسئله نفت است و از این رو با سرمایه گذاری با کالاهای غیر نفتی همچون زعفران می توانیم از این بن بست خارج شویم.

به گزارش  خبرنگار حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت ،‌در سال جاری با نام  حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی انتخاب شده است چرا که به اوج رسیدن فشارهای ناشی از تحریم ها ،اقتصاد کشور را در شرایط خاص قرار داده و در این شرایط استفاده از اقتصاد مقاومتی راهگشا است.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد در مجلس بابیان اینکه بسته بندی مناسب نقطه ثقل صادرات کالا به شمار می آید، گفت: بایک برنامه ریزی کاربردی می توانیم بسترهای توسعه محصول زعفران را به نحو مطلوبی فراهم کنیم و این در حالی است که اماراتی‌ها زعفران ایران را بنام خود حک می کند و به بهای بالاتری به فروش می‌رسانند.

محمداسماعیل نیا ،افزود: افزایش تولیدات داخلی و بهینه شدن کیفیت بسته بندی این کالاها، قطعأ تمایل عمومی مصرف کنندگان در بازار جهانی برای استفاده از کالاهای ایرانی افزایش می‌یابد.

نماینده مردم کاشمر،بردسکن وخلیل آباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اولین گام برای توسعه تولید زعفران مدیریت کارآمد است زیرا مدیریت ناکارآمد به جای حل مشکل ایجاد مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: تمام کسانی که به هر نحوی مرتبط با تولید زعفران هستند مسیر را برای صنعتی شدن بسته بندی باز کنند تا  بر این اساس بتوانیم به اهدافی که  درامر توسعه اقتصاد در کشور داریم برسیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و نابع طبیعی مجلس، یاد آورشد:برای رسیدن به اهداف اقتصادی ،باید مزیت ها و پتانسیل‌های کشاورزی، صنعتی و اقتصادی بومی را فعال کرد، زیرا این امر موجب می‌شود نرخ بیکاری در کشور به نحو کارآمدی کاهش یابد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه و لات و زاوه در مجلس با بیان اینکه اولین گام برای توسعه تولید زعفران ایجاد صندوق توسعه برای این محصول است، گفت: متاسفانه کشور اسپانیا ۱۵۰هزارتن زعفران صادر می کند و این در حالی است که این کشور تنها ۱تن تولید دارد که این امر به این علت است که این کشور زعفران کشورمان را با بسته بندی مناسب بنام خود حک می کند.

 ابولقاسم  خسروی  سهل آبادی ،افزود: تا زمانی که بسته بندی کالا در کشور مدیریت نشود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که محصول زعفران نبض بازار جهانی را بدست بگیرد و از این رو محصول زعفران که با هزینه و رنج و زحمت بسیار دراستان خراسان تولید می‌شود، باید بسته‌بندی مطلوب و جذابی داشته باشد تا سالم و باکیفیت به مقصد برسد ودر غیر این صورت تلاش‌های کشاورزان بطور کامل به ثمر نمی نشیند.

 نماینده مردم تربت حیدریه، مه و لات و زاوه درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:‌ افزایش تولیدات داخلی و بهینه شدن کیفیت بسته بندی این کالاها، قطعأ تمایل عمومی مصرف کنندگان در بازار جهانی برای استفاده از کالاهای ایرانی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: تمام کسانی که به هر نحوی مرتبط با تولید زعفران هستند مسیر را برای صنعتی شدن بسته بندی باز کنند تا  بر این اساس بتوانیم به اهدافی که  درامر توسعه اقتصاد در کشور داریم برسیم.

خسروی با بیان اینکه توسعه اقتصادی هر کشوری به کارایی و ترکیب بهینه بخشهای مختلف اقتصادی اعم از کشاورزی،‌ صنعتی و خدماتی بستگی دارد، گفت: با ایجاد مراکز  تولید بهینه زعفران مشکل بیکاری در استان  خراسان رضوی تا حدودی رفع خواهد شد.

وی تصریح کرد:محصول زعفران نیازمند تسهیلات ویژه وحمایت کارشناسی هستند تا با بازاریابی مناسب و تولید محصولات کیفیت بازار داخلی  این محصول را بدست بگیرد.

 عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس تولید کنندگان داخلی باید با افزایش سطح کیفی محصولات، خریداران ایرانی را به سوی خود جلب کنند و فروش را افزایش دهند زیرا نفس اقتصاد داخلی تنها با محصولات با کیفیت گرم می‌شود.

نماینده مردم شهر کرد در مجلس نهم با اشاره به این‌که کشت زعفران به تازگی در منطقه آغاز شده است، اعلام کرد: رونق زعفران به سرمایه‌گذاری و گسترش صنایع تبدیلی بستگی دارد.

سید سعید زمانیان ،در رابطه با آغاز کشت زعفران در استان چهارمحال بختیاری گفت: کشت زعفران به تازگی در این منطقه آغاز شده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که میزان عیار زعفران چهارمحال بختیاری با سایر استان‌ها متفاوت است، اظهار داشت: عیار آن بالاتر از عیار زعفران سایر شهرها است.

وی ادامه داد: این استان شرایط خوبی برای کشت زعفران دارد؛ ضمن این‌که طی ۳سال گذشته این کشت در منطقه آغاز شده و اقدامات خوبی نیز در این مسیر صورت گرفته است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ضمن یادآوری این مطلب که کشت زعفران نیاز به آب کمتری دارد و ارزش افزوده آن بالاست، افزود: کشت زعفران می‌تواند اثر مناسبی در تولید داشته باشد.

زمانیان با اشاره به این‌که کشت زعفران متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه است، گفت: علاوه بر کشت زعفران این استان قابلیت بالایی در تولید داروهای گیاهی دارد. سرمایه‌گذاری در این بخش می تواند این منطقه را در کشت داروهای گیاهی در سطح کشورهای دیگر مطرح کند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز با توجه به تغییر شرایط الگوی کشت همکاری خوبی داشته و در این میان تأکید شده در ارتباط با تولید زعفران و گیاهان دارویی زمینه سرمایه ‌گذاری در این استان وجود دارد.

وی همچنین در زمینه حمایت دولت از تولید و صادرات زعفران عنوان کرد: یکی از معضلات این بخش صادرات به صورت فله‌ای است و در این میان برخی کشورها با خریداری زعفران کشورمان پس از بسته‌بندی با برند و مارک خودشان وارد بازار کرده و به فروش می‌رسانند.

زمانیان با تأکید بر این‌که باید از صادرات و فروش مواد خام به سایر کشورها خودداری کرد، افزود: در بخش تولید زعفران و گیاهان دارویی مشکل اساسی صنایع تبدیلی است. اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی را افزایش دهیم می توانیم تولیدات خود را پس از قرار دادن در چرخه صنایع تبدیلی به سایر کشورها عرضه کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که چهارمحال بختیای در زمینه تولید بادام و گردو حرف اول را می‌زنند، گفت: نبود صنایع تبدیلی اجازه نمی دهد تا از این فرصت استفاده کرده و تولیدات خود را با شکلی جدید صادر کنیم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس نهم تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه وارد عمل شده تا بتوانیم از طریق صندوق توسعه ملی، صنایع تبدیلی را رونق دهیم.

مرجع : کلینیک بسته بندی مواد غذایی ایران

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code