توزیع و حفاظت کالاها با بسته بندی صحیح

توزیع و حفاظت کالاها با بسته بندی صحیح

توزیع و حفاظت کالاها با بسته بندی صحیح

صنايع بسته بندي و تدارکات به صورت تنگاتنگ با هم کار مي‌کنند و اغلب اوقات با هم هم‌پوشاني دارند.

اليزابت اسکودا از کمپاني بسته بندي “اروپا” با چندين کمپاني در زمينه بسته بندي و تدارکات گفتگويي داشته تا اطلاعات بيشتري در مورد چگونگي همکاري صنايع در برخورد با چالش ها، اختراعات و ابداعات اخير کسب کند.

بسته بندي کارايي و کارکردهاي بسياري در تدارکات زنجيره تامين دارد و بخش جدايي ناپذيري از هر سيستم تدارکاتي است. به عنوان مثال ميزان سازگاري بين محصولات، ظرفيت باربري و وسايل حمل و نقل را تعيين مي کند. دکتر کريستوفر برومر مدير عامل و رييس هيئت مديره گروه beumer مي‌گويد: ما شاهد افزايش مدام تقاضا براي بسته بندي، در بازار هستيم.

او در ادامه توضيح م‌يدهد که بسته بندي مناسب، محصولات را در برابر آلودگي، آب و خطرات (ريسک هاي) حمل و نقل محافظت مي کند. همچنين حمل و نقل و انتقال محصولات منحصر به فرد را ساده مي کند. اين تنها راهي است که انبار کردن و حمل و نقل را ممکن مي سازد.

بسته بندي به کالاهايي که به وسيله پالت جابه جا مي شوند، شکل و قالبي مناسب مي دهد، آنها را “خود محافظ” و در برابر تکان هاي شديد مقاوم مي سازد. اين بسته بندي آنها را قادر مي‌سازد که به راحتي روي هم چيده شده و به سلامت منتقل شوند.

بسته بندي همچنين م‌يتواند فرآيند تدارکات را آسان تر سازد. گردش و حرکت مواد، اهميت زيادي در تدارکات دارد.ولکر لانگ رييس شركت بسته بندي و تدارکات در موسسه گردش مواد و تدارکات Fraunhofer مي‌گويد: حفاظت، بسته بندي، ذخيره سازي و داشتن دستگيره (قابليت با دست نگه داشتن) داراي اهميت هستند. تقاضا براي بسته بندي با توجه به عملکرد اطلاعات و ارتباطات در حال افزايش است.

آقاي بيومر اضافه کرد: بسته بندي حمل و نقل را بهبود مي‌بخشد. به طور مثال، با بسته بندي مناسب، ماشين هاي ليف تراک، بهتر مي توانند زير پشته هاي پالت حرکت کنند. همچنين به شفاف بودن بسته بندي کمک مي کنند. روکش نازک، کد ها و تصاوير را قابل رويت مي سازد. اين نه تنها براي تاثير نمايش تبليغات، بلکه براي نياز پروسه هاي تدارکاتي هم مهم است. به عنوان مثال، خوانده شدن بارکد کالاها روي بسته بندي يا پالت بايد سريع و بدون خطا باشد.

چالش انعطاف پذيري

آقاي لانگه تشريح مي کند: نياز فزاينده ي زيادي براي انعطاف پذيري در اين صنعت وجود دارد .گرايشي به سمت واحدهاي کوچک‌تر و منحصر به فرد سازي وجود دارد. راندمان توليد در حال نزول است و بسته هاي منحصر به فردي که مجددا قابل استفاده اند، مانند بطري ها، چالش هاي مشخصي را مطرح کرده است. اتوماسيون، به خصوص در بخش خرده فروشي مواد غذايي، با در نظر گرفتن تقاضاي بيشتر براي بسته بندي با توجه به ظرفيت و استحکام، شايع تر مي شود.

آقاي لانگ همچنين اشاره مي کند که رشد سريع تجارت الکترونيکي و تجارت سيار (تجارت از راه دور) موجب تقاضاي بيشتر براي بسته بندي محصولات و حمل ونقل کالا شده است. بنابراين باعث تلاش بيشتري در زمينه حمل و نقل مي شود. تکنولوژي ارتباطي مدرن به طور قابل ملاحظه اي چگونگي مديريت زنجيره تامين را تغيير داده است. استفاده از تلفن هاي هوشمند به سرعت براي شناسايي، شمارش و تشخيص سيستم هاي بازيافتي رايج شده است.

به عقيده لانگ بسته بندي فقط حامل بار نيست، بلکه اطلاعات را نيز حمل مي کند، مانند مشخصه ها، فن آوري رادار مراقبتي، ذخيره داده‌ها، رديابي، کنترل و نظارت اتوماتيک. آقاي لانگ در ادامه توضيح مي دهد: کانتينرها و حامل انبار در حال هوشمند شدن هستند. پروژه هاي تحقيقاتي جاري فرانهوفر،DyCoNeوsmarti (آيتم هاي حمل و نقل قابل استفاده مجدد هوشمند) که کانتينرها را تحت يک شبکه، سازماندهي ومديريت مي کنند، ديدگاه شان را اينگونه بيان مي کنند: جريان اطلاعات و مواد به طور فزاينده در حال وابستگي به يکديگرهستند.

 مديريت زنجيره تامين

مديريت بهينه زنجيره تامين، از اهميت زيادي براي عملکرد سيستم برخوردار است. روش هاي جديد براي رديابي بلافاصله و بهترحامل هاي بار، مديريت شفاف و موثر موجودي کالا را موجب مي شود. به طور فزاينده اي، مواد سبک و جايگزين، مانند پلاستيک تركيبي (کامپوزيت)، مورد استفاده قرار مي گيرند. لانگ مي گويد: به لطف استفاده از سيستم هاي فناوري اطلاعات (IT)، بسته بندي به شدت با زنجيره جريان مواد اوليه ادغام شده است. آقاي بيومر متذکر مي شود: سيستم هاي مديريت انبارداري موثر نيز براي امنيت کنترل فرآيند ها ضروري شده اند. برومبر تصريح مي کند: آنها اين امکان را فراهم مي کنند که تمام پروسه هاي بسته بندي، ذخيره سازي و آماده سازي محصولات براي ارسال، در سطحي مطلوب، کنترل و هماهنگ شوند. کنترل جريان مواد، مديريت انبارداري و همچنين ارتباط با سيستم سطح بالايERP (مديريت منابع سازماني)، به سيستمي يکپارچه تبديل شده است. همه اطلاعات از خط بسته بندي، برچسب زني، انبارداري و ارسال و توزيع همه با هم به اينجا مي آيند. اين امر شفافيت کامل و مستمرهمه محصولات و پروسه هايشان را کاملا تضمين مي کند.

به عنوان مثال سيستم مديريت انبارداري (WMS)، چيدمان پالتي را براي اصلاح فضا يا انبارش، تعيين مي کند و کاميون هاي بارکش را کنترل مي نمايد .بدينسان سيستم ذخيره سازي و بازيابي، نظام چيدمان و توزيع را کنترل مي کند. به موازات بارگيري کاميون، سيستم مديريت موجودي، تمام اطلاعات لازم براي صورت حساب را آماده مي کند.

 مقابله باجعل کنندگان

يکي ازنکات مهم درصنعت جريان مواد و تدارکات و بسته بندي مسئله کالاهاي تقلبي است. شرکت هابه سختي تلاش مي کنند تا يک قدم جلوتر از جعل کنندگان باشند.
مطابق اعلام اتاق بازرگاني و صنايع آلمان (DIHK)، استفاده غير مجاز يا دزدي از نام تجاري و نام محصول، تنها در آلمان موجب خسارت اقتصادي20 تا 30 ميليارد يورو شده است. بنابراين، اين هشداري فوري براي تجارت و صنعت، جهت انجام اقدامات محافظتي مبتکرانه به منظور محافظت از نام تجاري و ارزش محصولات خود در برابر جعل و ادعاهاي مخرب ناموجه مي باشد.
مشخصه هاي ساختاري و سيستم هاي امنيتي از قبيل هولوگرام‌ها، کاغذها و رنگ هاي امنيتي، علائم مهر و موم، فن آوري شناسايي خودکار،ICI و چاپ هاي بسيار ريز از جمله تکنولوژي هاي کليدي براي کمک به شرکت‌ها در مقابله با جعل کنندگان هستند.

آقاي گيلبرت، مدير توسعه تجارت در تکنولوژي Ingenia توضيح مي دهد: برندها دائما در حال تغيير و تمايز بسته بندي خود از رقباي کاري، براي افزايش فروش و ايجاد تصويري مطلوب از نام تجاري خود هستند. همان زمان، جعل کنندگان، سازمان يافته تر و ماهرتر مي شوند، بسته بندي اولين هدف آنها است، و آنها اغلب کپي هاي بي نقصي نزديک به طرح اصلي ظروف و جعبه ها را توليد مي کنند که حتي توليد کننده هاي اصلي گاهي اوقات به سختي مي توانند آنها را از هم متمايز کنند، به خصوص هنگامي که نفوذ به زنجيره هاي توزيع امکان پذيراست.

بسته بندي جذاب محصولات براي جعل کنندگان مي‌تواند آسان باشد. آقاي گيلبرت توضيح مي‌دهد: جعل کنندگان هيچ بازاريابي و يا قيمت هاي توزيع قانوني ندارند و اغلب، هزينه سر بار مستقيم بسيار کمي مي پردازند. بنابراين قادر هستند به طور نامتناسبي در توليد بسته بندي با کيفيت که از مواد و تکنيک هاي مشابه محصولات اصلي استفاده مي کند، سرمايه گذاري کنند.
بسته بندي اغلب بايد خيلي بهتر از محصول تقلبي داخل آن باشد، تا مصرف کننده را فريب دهد و براي آيتم مورد نظر پول پرداخت کند. جعل کنندگان خيلي ماهرتر و متخصص تر مي شوند. آقاي گيلبرت مي گويد: يکي از چالش هاي اصلي، تهديد نفوذ محصولات تقلبي درون زنجيره توزيع محصولات اصلي که مورد تاييد کانال هاي توزيع واقع شده اند، مي باشد.

با وجود جعل کنندگان ماهر که به شدت در تکثير مقياس هاي امنيتي مشخص، مانند بارکدها و نوارهاي متني متمايز خبره شده اند، تمايز بين محصول واقعي و جعلي دشوار شده است، تا زماني‌که در کانال پخش اصلي، جنس هاي تقلبي خوب وجود دارند، بسيار دور از ذهن است که آنها جمع آوري شوند، مگر اينکه به طور کامل بررسي و تقلبي بودن آنها تاييد شود. ديگر بين فروشنده هاي رسمي مانند فروشگاه‌ها و سوپر مارکت ها توزيع نشوند. در همين جاست که صنعت بسته بندي با چالش حفاظت از «نام تجاري» مواجه است.

 فن آوري و نوآوري

براي مبارزه با اين مشکل، فناوري Ingenia از يک تکنولوژي ثبت شده، با عنوان تصديق ظاهري به وسيله ليزر (LSA)، استفاده مي کند. با استفاده از ابزار LSA، Ingenia مي تواند به سرعت سطح هر جنس و کالا را تجزيه و تحليل کند و يک DNA منحصر به فرد، مانند کد براي هر محصول منحصر به فرد ايجاد نمايد. اين کد بر پايه ي انتخاب اتفاقي از ساختار سطح يک جنس منحصر به فرد مي باشد، به اين معني که هر تکه ي مشخص و منحصر به فرد از کاغذ، تکه اي از مقوا يا کارتن پلاستيکي، يک ساختار ميکرو-سطح متفاوت دارد. کد سريال به طور خودکار ايجاد شده و از طريق هيج کدام از مراحل ساخت اضافه نمي شود. به منظور شکستن کد حفاظت LSA، يک جاعل مجبور خواهد بود بارهاي بار امتحان کند که عينا عيوب سطح را با دقت مورد نياز، کپي کند. فرايند توليد، براي انجام اين کار شناخته شده نيست. با استفاده از اسکنرميداني، تکنولوژيIngenia براي بررسي اقلام و موارد، تصديق محصولات، ممانعت از ورود کالاهاي تقلبي و رديابي موارد مشخصا مقصد نهايي شان، ممکن مي شود.

کمپاني CARTONDRUCK، شريک فناوري Ingenia از سال 2010، مثالي است از يک سازنده ي بسته بندي که به گفته ي اقاي گيلبرت، يک روي‌کرد چند لايه را براي محافظت از بسته بندي و زنجيره توزيع خود به کار گرفته است. تامين امنيت بسته بندي محصولات رسمي بسيار تعيين کننده است. در عين حال، همچنين حياتي است که زنجيره هاي توزيع، از طريق تصديق ماهرانه بسته بندي و محصول و به وسيله سيستم هاي رديابي مکان براي اطمينان از نظارت کامل توزيع کنندگان بر روي مقصد محصول، تحت نظارت و نگهداري باشند. دولت هاي محلي، نشان هاي تجاري، سازمان هاي اختصاصي و شرکت ها بايد در مبارزه با تقلب همکاري کنند. به اين ترتيب، محصولات تقلبي کمتر در زنجيره عرضه رسمي، نفوذ خواهند کرد، وجود يک سيستم تصديق در محل به اين معني ست که آنها (محصولات تقلبي) گرفتار شده و به خوبي قبل از رسيدن به عمده فروشان و مغازه ها رديابي شده اند.

آقايBeumer مي افزايد: موضوع امنيت، براي شرکت ها در بسياري از صنايع، مانند صنايع آشاميدني و دارويي، به طور فزاينده اي مهم شده است. در ماشين بسته بندي قابليت بالاي ما براي هود کِشنده ي “Beumer “، از فيلم هاي PE که توانايي فوق العاده اي در خواندن بارکدها دارد، استفاده مي کنيم. يکي از دلايل اين کار اين است که هيچ هم‌پوشاني در فيلم وجود ندارد. اين تضمين مي کند که هميشه محصولات سالم تحت بسته بندي قرار مي گيرند. درب‌پوش کشنده، محافظت سرتاسري در همه جهت در برابر فشار فراهم مي کند.

 يکي ديگر از شرکت هاي فعال در زمينه حفاظت از حمل و نقل محموله ها و اجناس، کمپاني آلماني سيستم هاي امنيتي 3S(GmbH) است. مديرعامل رولف سيمون شرح مي‌دهد: محافظت در برابر جاعلان حياتي است، حفاظت محصولات حمايت از مصرف کننده است. وجود کالاهاي تقلبي در داروسازي، مواد آرايشي و يا صنعت خودرو، مي تواند بسيار خطرناک باشد.

براي مقابله با اين چالش، سيستم هاي امنيتي3S،Secupack را ايجاد کرده است، يک راه حل صنعتي که به طور خاص براي صنعت بسته بندي طراحي شده است. يک حفاظت قانون اجباري در برابر جعل براي بسته بندي اصلي و ثانويه تمام صنايع ارائه شده است. جعبه هاي چندلا، جوش ها، لوله ها و قوطي ساخته شده از مواد مختلف به وسيلهSecupack ايمن هستند، به آنها اجازه مي دهد تا به روشني به عنوان کالاي اصل شناخته شوند. آقاي سيمون شرح مي دهد: کدهاي رنگي با استفاده از روش هاي مختلف چاپ، بر روي مواد به کار برده شده است، يا مستقيما درون محصولات اضافه شده است. وقتي که کدهاي رنگي مانند تلگراف (به صورت چاپ روي بسته بندي) به کار برده مي شوند، تغييرات پيچيده در فرآيند هاي توليد ديگر لازم نيست. با ترکيب راه حل هاي صنعتي و خصيصه هاي قابل رديابي، رديابي مجدد بسته بندي و محصولات در طول کل فرآيند توليد و زنجيره تامين (توزيع) امکان پذير است.

در حالي که جاعلان، در روش هاي “تقليد” بسته بندي در واقع خبره تر شده اند، به گونه اي که تمايز آن از محصول اصلي سخت شده، طيف وسيعي از فن آوري هاي ضد جعل در دسترس هستند تا فرآيندهاي احراز هويت را دقيق تر و سخت گيرانه تر نمايند.

علاوه بر اين، اينکه توليد کنندگان و توزيع کنندگان خطر جعل و تقلب را متوجه شده اند، منجر شده تا بسياري از سازمان ها ، خود يک رويکرد فعال پيشگيرانه در قبال سياست هاي ضد جعل و تقلب اتخاذ کنند.
در پايان، آقاي گيلبرت هشدار مي دهد که پيشرفت در تکنولوژي ضد جعل معمولا با پيشرفت در مهارت جعل توام و همراه است. اين بسيار مهم است که توليد کنندگان و توزيع کنندگان، براي مواجهه و مقابله با راه هاي ديگر همواره يک قدم جلوتر از جاعلان باقي بمانند.

مرجع : مجله توسعه صنعت بسته بندی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۶ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code