بسته‌بندی مشکل اصلی صنعت گلاب‌گیری در کشور

1__hamgardi_12445_788[1]در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری با گل محمدی کشت بافتی، ابراهیم آبادی ، رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان گفت: اولین و کهن‌ترین محصول فرآوردی شده در ایران گلاب است که سابقه‌ای چند هزار ساله دارد.

وی در ادامه گفت: گلاب محصول گل در ایران است و مشکل اصلی آن در کشورما مشکل بسته‌بندی است.

وی در خصوص سایر محصولات گل‌محمدی افزود: با ارزش‌ترین محصول گل‌محمدی اسانس آن است که از تقطیر گل‌های تازه با آب بدست می‌آید و کانکریت رز که ماده خمیری زرد رنگ می‌باشد از اسانس بدست می‌آید.

وی درباره کانکریت رز ادامه داد: این ماده از حلال‌هایی نظیر هگزان و پترولیم استخراج می‌شود و از هر 350 کیلوگرم گل‌محمدی، یک کیلو از آن بدست می‌آید، و متاسفانه در کشورما اسانس و کانکریت رز اصلاً فرآوری نمی‌شود و در حالیکه تولید فعلی گل محمدی در کشورما 35000 تن است، تقریباً 95 درصد آن به گلاب تبدیل می‌شود.

وی درباره کاربرد گلاب نیز گفت: در کشورما، گلاب در هر خانه‌ای وجود دارد و استفاده می‌شود، ولی عمده‌ترین مصرف آن در صنعت گز اصفهان و بستنی و نوشیدنی‌ها و همچنین تونیک پوستی می‌باشد و گلاب امروزه به بخشی از فرهنگ دارویی ما تبدیل شده است.

شیوه‌های افزایش بهره‌وری از گل محمدی
در ادامه پروفسور bagdar به همراه مترجم خود دکتر سلطانی در این باره توضیح داد: به طور کلی گیاه گل محمدی، نسبت به تغییرات فیزیولوژیکی حساس است و برای چیدن آن ابتدا باید علف‌های هرز برداشته شود و حتماً در ماه مارس(فروردین) این کار انجام شود و اگر بعد از هرس کردن چوب‌های آن دور ریخته نشود، باعث ایجاد زنگ گل می‌شود که عامل اصلی کوچک ماندن گل‌ها می‌باشد.

وی درباره آفات ادامه داد: برای از بین بردن این حشرات، نباید مبارزه شیمیایی انجام شود، چون کیفیت محصول پائین خواهد آمد و برای افزایش عملکرد کود‌دهی مناسب نقش اساسی دارد.

وی درباره برداشت محصول گفت: برداشت گیاه گل‌محمدی در ارتفاع 800 تا 1500 متر انجام می‌شود و به ازای هر 100 متر تغییر ارتفاع،3تا 4 روز تغییر در برداشت داریم و حدود 2 ماه برداشت آن به طول می‌کشد.

وی در ادامه گفت: حتما باید کارخانه‌های فرآوری گل نزدیک مزارع باشند تا محصول با کیفیت بهتری برای عطرسازی و اسانس‌گیری وارد کارخانه شود، چون زمان فاکتور مهمی برای کیفیت محصولات است.

پروفسور s.erbas نیز افزود: ایده‌آل‌ترین زمان تقطیر حداکثر 120 دقیقه بعد از برداشت محصول است.

وی درباره اسانس‌گیری افزود: ما برای اسانس‌گیری زمان بیشتری داریم ولی اگر تا 36 ساعت پس از برداشت گل‌محمدی، اسانس‌گیر انجام نشود به ناچار40 درصد اسانس را از دست می‌دهیم و به جای سیترول زیاد می‌شود که ممکن است باعث آسیب به محصول شود.

وی در خصوص مهلت انبار‌داری گفت: بهترین زمان انبار‌داری نهایتاً 2 هفته است که باید در دمای صفر درجه سانتیگراد انجام شود و اگر برداشت دیر انجام شود، مجبور به استفاده از میوه هستیم که صرفه اقتصادی ندارد ولی دارای مقداری ویتامین A و C و امگا3 می‌باشد.

مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code