برند یا مالکیت فکری در ایران باید جدی‌تر گرفته شود

سرپرست اداره‌کل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت: برند یا مالکیت فکری در ایران باید جدی‌تر گرفته شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سید مهدی میرصالحی ظهر امروز در جلسه توسعه صادرات استان مرکزی اظهار داشت: زمانی که کالایی با برند معتبر جهانی وارد بازار شود ضمن ایجاد اعتماد مردم می‌تواند ارزآوری بیشتری را هم برای آن کشور به همراه داشته باشد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور فرش پنج منطقه دارای برند جهانی است و سایر محصولات نظیر زعفران به صورت فله‌ای به سایر کشورها صادر می‌شود و هیچ محصول دیگری در ایران دارای برند نیست.

 سرپرست اداره‌کل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود 95 تا 98 درصد از زعفران دنیا توسط ایران تامین می‌شود، گفت: فله‌ای صادر شدن این محصول و بدون برند بودن آن باعث شده تا کشورهای وارد کننده این محصول را با نام خودشان بسته‌بندی و به بازار عرضه کنند.

 میرصالحی با بیان اینکه تجارت در دنیای امروز از حالت اختیار خارج شده و به حالت ضرورتی اجتناب‌ناپذیر درآمده است، ادامه داد: با توجه به اهمیت و جایگاه جهانی برخی از محصولات مهم و استراتژیک کشور باید در حوزه تجارت، محصولاتمان را دارای برند و ثبت جهانی کنیم.

وی در خصوص ثبت جهانی انار ساوه بیان کرد: یکی از اشکالات تجارت در ایران نداشتن برند برای محصولات است، به همین منظور و با توجه به ویژگی‌های خاص انار ساوه برای ثبت جهانی این محصول باید مراحل خاصی طی شود.

سرپرست اداره‌کل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ثبت جهانی انار ساوه حدود 9 تا 12 ماه به طول می‌انجامد، اظهار داشت: برای انجام این کار باید محصول مورد نظر ابتدا به ثبت ملی برسد و سپس در جلسه‌ای با مسئولان ذیربط در آن منطقه مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بعد از نظرسنجی در استان و پر کردن اظهارنامه و ارائه گزارش کامل در خصوص محصول انار، ثبت جهانی آن در کشور و سپس در دنیا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

میرصالحی تصریح کرد: استان مرکزی و استان فارس به لحاظ تولید با کیفیت انار می‌توانند در صورت توافق انارهایشان را با برند انار ایران ثبت جهانی کنند و در غیر آن به صورت مجزا این کار در دستور عمل قرار خواهد گرفت.

سرپرست اداره‌کل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت انار ساوه را یکی از باکیفیت‌ترین انارهای کشور دانست و ادامه داد: اگر محصولی با برند جهانی به دنیا عرضه شود می‌تواند ارزآوری بیشتری را هم به همراه داشته باشد.

وی توضیح داد: باید ایران ضمن ایجاد بازارهای جهانی برای حفظ آن بازارها هم بتواند برنامه‌ریزی دقیقی را داشته باشد.

این مسئول در پایان ثبت جهانی و داشتن برند برای کالاها را مهم عنوان  کرد و متذکر شد: کالاهایی که ثبت جهانی شده و برند داشته باشند دیگر مورد سوءاستفاده سایرین قرار نخواهند گرفت.

مرجع : فارس نیوز

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code