پنیر محلی( کوپه) سقز نیازمند برند سازی و بسته بندی می باشد تا به سود دهی بالا و ارزش افزوده مناسب برسد

ce9525ac-e80d-40e3-83d2-27eb39919353_20170125_125033[1]در سراسر دنیا انواع پنیر وجود دارد. پنیرهای مورد استفاده در ایران نیز شامل پنیر لیقوان، فتا، موزارلا، چدار، محلی، خامه‌ای، برشته یا دانمارکی است .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به نقل از همشهری، در استان‌  کردستان   و به ویژه  شهرستان سقز هم نوعی پنیر متفاوت و کمیاب وجود دارد که شاید طعم آن با پنیرهای موجود در بازار و کارخانه‌ای بسیار متفاوت باشد. این پنیر نامش «کوپه» است که در روستاهای این شهرستان و با روش‌های خاصی تولید و عرضه می‌شود. در صورت شناساندن این نوع پنیر به سایر مناطق، می‌توان آن را به عنوان محصولی پرطرفدار و برندی معتبر و سنتی مطرح کرد و بخش عمده ای از بازار لبنیات داخل و خارج را به استان اختصاص داد .

پنیر کوزه‌ای (پنیر کوپه) نوعی پنیرخوش طعم است که برای تهیه آن، در تابستان، پنیر را داخل نوع خاصی از کوزه می‌کوبند و بعد از محکم کردن درب آن، تا موقع فرارسیدن زمستان در زیر خاک نگه می‌دارند .

 پنیر کوپه سقز در جهان بی‌نظیر است

رئیس اداره تعاون روستایی سقز نیز با بیان این‌که توسعه تولیدات بومی دامی و کشاورزی و نیز کمک به خریدهای تضمینی و نیز بازاریابی مناسب و موثر از برنامه‌های تعاون روستایی است، می‌گوید: روستاهای سقز و مناطق پیرامونی در تهیه و تولید پنیر کوپه در سطح جهان سرآمد هستند. لذا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای استفاده از این ظرفیت شروع کرده ایم .

«عبدالله کریمی» می‌افزاید: در زمینه تهیه و تولید و بسته بندی پنیر کوپه در منطقه سرا و ایجاد برند تجاری این محصول توافقات اولیه توسط تعاون روستایی با صندوق کارآفرینی امید و جهاد کشاورزی انجام شده و قرار است با حمایت این نهادها، بسته‌بندی و برندسازی پنیر کوپه و توسعه تولید آن انجام شود .

وی می‌گوید: در صورت تحقق این امر، باید زمینه را برای بازاریابی مناسب محصول در بازارهای داخلی و خارجی انجام داد و این مساله در ایجاد اشتغال مولد و درآمد پایدار و نیز توسعه اقتصاد روستایی موثر است .

 ویژگی های متمایز

دبیر نظام صنفی مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سقز در مورد ویژگی های متمایز این پنیر محلی می‌گوید: پنیر کوپه در مقایسه با سایر پنیرها ماندگاری بالاتری دارد و ماه‌ها می توان آن را در شرایط خشک و خنک نگهداری کرد. همچنین این پنیر راحت توسط خانواده ها تهیه می‌شود و یادگیری تهیه آن بسیار سهل و در شرایط مختلف امکان پذیر است .

«محمد مدین»درباره سلامت و بهداشت مناسب پنیر کوپه در مقایسه با سایر پنیرها و شیوه تولید آنها می‌افزاید: شیوه تهیه این پنیر و نگهداری آن نسبت به سایر پنیرها از نظربهداشتی قابل اطمینان تراست .

 2تا4 ماه مدت نگهداری پنیر درآب نمک

وی در توضیح این موضوع می‌گوید: با توجه به این‌که معمولاً شیر به‌صورت خام تبدیل به پنیر می‌شود، احتمال میکروبی شدن آن به ویژه ابتلا به بیماری تب مالت وجود دارد. لذا مردم منطقه برای رفع این مشکل پنیر کوپه را به مدت 2 تا 4 ماه در آب نمک نگهداری می‌کنند و بعد از این مدت، پنیر را از آب نمک خارج و پس از شستن در کوزه‌های سفالی مخصوص با فشار دپو می‌کنند. بنابراین بر اثر این فشار هیچ گونه هوا یا آبی لا‌به‌لای پنیر باقی نمی‌ماند .

مدین می‌گوید: آب نمک گندزا و ضد میکروب است. سپس کوزه را برای مدتی زیر خاک نگهداری می‌کنند تا تحت شرایط نگهداری پنیر در شرایط بی هوازی و فشار لایه‌های پنیر بر همدیگر و گرمای موجود، فرایند میکروب‌زدایی کامل شود. مزه مخصوصی در این پنیر ایجاد می‌شود که در هیچ‌یک از سایر پنیرها نیست .

وی ادامه می‌دهد: معمولاً کوپه‌ها را در شهریورماه در خاک مخصوص (خاک رس) قرار می‌دهند و آذرماه به بعد برای استفاده و یا فروش بیرون می‌آورند. این پنیر به دلیل ماندگاری و فرایند تخمیر مخمرها و رشد باکتری‌های مفید برای بدن بسیار موثراست .

 راهکاری برای ایجاد اشتغال مولد

دبیر نظام صنفی مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سقز با بیان این‌که تولید پنیر کوپه و فراورده‌های لبنی می‌تواند راهکار مناسبی برای اشتغال مولد باشد، می‌افزاید: توسعه این امر را می‌توان به عنوان منبع درآمد قابل اتکا و مستمر برای روستانشینان ومنبعی برای فروش شیر دامداران به صورت فراوری شده دانست که دراشتغال زایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم موثر است .

 لزوم تبلیغات برای صادرات و بازاریابی

مدین می‌گوید: در صورت توسعه تولید و تبلیغات مناسب همراه با بسته بندی می‌توان آن را به کالا یا برندی معتبر به داخل و خارج از کشور معرفی و عرضه و زمینه را برای صادرات آن به نقاط مختلف دنیا، جذب توریست به منطقه وجذب درآمدهای ارزی فراهم کرد .

وی می‌گوید: توسعه صنایع تبدیلی و نیز حمایت جهادکشاورزی، سازمان تعاون روستایی و شرکت‌های تعاونی وابسته و وزارت بهداشت از تولید این محصول برای افزایش تولید و عرضه پنیر کوپه در بازارهای داخلی و خارجی ضروری است .

سودی  که به تولید کنندگان نمی‌رسد

یکی از تولیدکنندگان پنیر کوپه با بیان این‌که گرایش مردم و شهرنشینان به این نوع پنیر در سال‌های اخیر افزایش یافته است، می‌گوید: در صورتی که از تولیدکنندگان حمایت شود و تعاونی‌ها آن را در لیست خریدهای تضمینی قرار دهند، دامداران نیز گرایش بیشتری برای تولید آن خواهند داشت .

«سعید محمدی» می‌افزاید: قسمت عمده تولیدات ما توسط دستفروشان و یا واسطه‌ها خریداری می‌شود و سود کمتری به تولید کننده می‌رسد. لذا خرید تضمینی آن ضروری‌ است .

استقبال مردم از پنیر کوپه بیشتر شده

«میرزا» یکی از فروشندگان پنیر کوپه ماندگاری و طعم متفاوت آن را از مزایای این پنیر معرفی می‌کند و می‌گوید: استقبال مردم در سال‌های اخیر از پنیر کوپه بیشتر شده و مصرف آن همراه گردو، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است، ولی لازم‌ است این مساله بیشتر برای مردم تشریح شود .

وی می‌افزاید: اگر این پنیر بتواند به بازار شهرهای بزرگ مثل تهران و اصفهان و یا خارج از کشور راه پیدا کند، قطعاً با استقبال بالایی مواجه می‌شود و در کسب درآمد و ایجاد اشتغال موثر است، اما این نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت دارد و لازم‌ است نمایشگاه‌هایی در این زمینه در شهرهای بزرگ دایر شود .

  قیمت انواع پنیر کوپه

یکی از دامداران می‌گوید: پنیر کوپه سرشار از ویتامین و ارزش‌های غذایی است ولی آن‌طور که شاید و باید به مردم شناسانده نشده است .

«طوبی رحیمی» می‌افزاید: ارزش این پنیر و بهداشتی بودن آن بسیار بالاتر از سایر پنیرهای موجود در بازار است

این دامدار ادامه می‌دهد: هر کیلو پنیر کوپه متناسب با کیفیت آن، بین 15 تا 25 هزار تومان از ما خریداری می‌شود، اما در بازار با قیمت‌های متفاوتی هر کیلو بین20 تا 40 هزار تومان به فروش می‌رسد

مرجع

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code