در مورد بسته بندی و کاربردش بیشتر بدانید

طراحی حجم هندسی بسته بندی

طراحی حجم هندسی خلاقانه یک بسته بندی

بسته بندی اصولا به عملیاتی گفته می شود که در راستای محافظت ، ذخیره ، توزیع و فروش محصولی مورد استفاده قرار می گیرد .در کل می توان گفت که بسته بندی یک سیستم هماهنگ از آماده سازی کالا برای حمل و نقل ، انبارداری ، تدارکات ، فروش و … است .

بسته بندی در گذشته

اولین بسته بندی ها از مواد طبیعی آن زمان ساخته میشده است . سبد تولید شده از نی ، جعبه های چوبی ، سفال ، سرامیک ، بشکه ، کیسه های بافته شده و …

اولین مورد استفاده ثبت شده بسته بندی به سال 1035 میلادی برمیگردد . راوی یک شخص فارس زبان است که در حین بازدید از بازار به این موضوع اشاره می کند که سبزیجات ، ادویه جات و بالاخص خرما در کاغذ برای مشتریان پیچیده می شده است .

نوع دیگری از بسته بندی استفاده از ظروف برنزی لعابکاری شده بوده که بعد از صاف کردن ورق توسط سیلندرهای فلزی با حکاکی و ضرب چکش شکل مورد نظر را به دست می آوردند .

بعد از اینها در سالیان بعد بسته بندی های محفوظ از هوا برای نگهداری مواد غذایی به وجود آمد . شخصی به نام نیکلاس آپرت مخترع آن بود و این اختراع را در سال 1810 به ثبت رسانید ، پس از آن دو انگلیسی به نامهای برایان دونکین و جان هال اختراع او را خریده و اولین کارخانه تولید کنسرو در جهان را در سال 1813 میلادی راه اندازی کردند .

اولین جعبه کارتن در قرن شونزده میلادی مورد استفاده قرار گرفت و اولین جعبه های فلوت دار در سال 1817 در کشور انگلستان تولید شد و اولین کارتن های مدرن تا شو در تاریخ 1839 در همان کشور تولید گردید . برش کارتن توسط قالب نیز اولین بار در سال 1890 به ثبت رسیده است .

بسته بندی در قرن بیستم پیشرفت فوق العاده ای داشت ، استفاده از سلفون حتی به روی خود کارتن و همینطور افزایش ایمنی و بهبود مواد غذلیی و …

لازم به ذکر است دانشگاه میشیگان در سال 1954 مهندسی بسته بندی را به طور رسمی در میان مدارک تحصیلی خود قرار داد .

اهداف بسته بندی :

1- حفاظت فیزیکی :

طراحی بسته بندی

 

اولین مقوله بسته بندی که باعث محاقظت از شکستگی ، ضربه ، شوک ، بار الکتریکی حرارت های خاص و … میباشد .

2- ایجاد سد :

جلوگیری از نفوذ بخار آب ، گرد و غبار و …

3- مهار محصول و ایجاد تراکم :

بسته بندی محصولات کوچک و جلوگیری از آشفتگی آنها همانند بسته بندی 1000 عدد مداد در یک کارتن ،همینطور انواع پودر ها و دانه ها .

4- اطلاعات :

بسته بندی نمایانگر نوع محصول ، چگونگی حمل و نقل تاریخ تولید و انقضا و … میباشد .

5- بازاریابی :

طراحی خلاقانه بسته بندی

نوع بسته بندی میتواند مشوقی برای خریدار باشد . نکاتی همچون طراحی فیزیکی ، طراحی گرافیکی پیام تولید کننده ، هویت تجاری و… کمک شایانی به این امر میکنند .

6- امنیت :

بسته بندی نقش مهمی در کاهش خطرات ناشی از حمل و نقل و جابجایی ، دستکاری های احتمالی ، سرقت و جعل داشته باشد .

نمادهای مورد استفاده در بسته بندی

بیشتر نمادها نمایان گر ذهنیت تولید کننده و شکل برخورد با بسته بندی و یا طابعیت از ارگان خاصی می باشند ، نمادهایی همچون علایم استاندارد کشوری و فرا کشوری ، شکل حمل و جابجایی ، چینش بسته بندی ، علایم هشدار ، هولوگرام ، نماد بازیافت و بارکد که بیشترین مورد استفاده بر روی بسته بندی محصولات را دارند .

منبع : دانشنامه ویکیپدیا – ترجمه : صنایع بسته بندی نکوکارتن – نشر اول وب سایت نکوکارتن

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۳ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code