هفت واحد بسته بندی عسل در همدان فعال است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با پیش بینی تولید 1800 تن عسل در همدان، گفت: در استان همدان هفت واحد دارای مجوز بسته بندی عسل به ظرفیت 880 تن فعال هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نظرپور عصردوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان همدان از نظر پرورش زنبور عسل استانی مطرح در کشور است و در میزان تولید عسل، رتبه نهم استان ها را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: استان همدان با دو هزار و 99 نفر زنبوردار، از لحاظ تعداد زنبورداران جایگاه دهم و با 197 هزار کلونی زنبور عسل از نظر تعداد کندو رتبه هشتم را دربین سایر استان های کشور دارا است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: در سال گذشته با وجود افزایش 9 درصدی زنبوردارهای استان و افزایش 13 و نیم درصدی تعداد کلونی و کندوها به ازای هر زنبوردار، یک هزار و 770 تن عسل در استان تولید شد که این میزان عسل نسبت به سال 91 حدود یک ونیم درصد کاهش داشته و علت اصلی این کاهش، خشکسالی استان در سال گذشته بود.

نظرپور افزود: میزان سرانه تولید عسل در کشور 810 گرم به ازای هر نفر است که این سرانه در استان همدان با میزان 980 گرم به ازای هر نفر، 270 گرم از سرانه کشوری بیشتر است.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی همدان عنوان کرد: به لحاظ شرایط اقلیمی تمام نقاط استان همدان به مدت شش ماهه نخست سال دارای شرایط مناسبی برای پرورش زبور عسل است و در شش ماهه دوم نیز زنبورداران با کوچ دادن زنبورها و یا زمستان گذرانی برای زنبورها شرایط مناسب را فراهم می کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: استان همدان دارای یک اتحادیه زنبورداران و شش تعاونی تحت پوشش در شهرستان ها است و انتظار می رود با افزایش فعالیت اتحادیه ها و تعاونی ها خدمات بیشتری به زنبورداران ارائه شود.

 نظرپور همچنین گفت: در استان همدان هفت واحد دارای مجوز بسته بندی عسل به ظرفیت 880 تن عسل در سال وجود دارد.

 وی با بیان اینکه پرورش زنبور عسل یک فعالیت سبز است و هیچگونه آلودگی برای محیط زیست ندارد، ادامه داد: زنبور عسل به عنوان یک حشره گرده افشان مکمل طبیعت است که جداسازی آن از دامن طبیعت غیرممکن است و ارزش گرده افشانی زنبور عسل در طبیعت 143 درصد از تولیدات مستقیم کندو مانند عسل و موم بیشتر است.

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه پرورش زنبور عسل وابستگی به کشورهای دیگر ندارد، این امر را در شرایط کنونی کشور یک مزیت دانست.

 نظرپور برنامه های استان را در راستای پرورش زنبور عسل برشمرد و گفت: برای افزایش میانگین تولید عسل زنبورداران و بهبود وضعیت زنبورداری، باید نیرو را بر روی دو اصل ملکه و مدیریت متمرکز کرد، به گونه ای که 67 درصد تولید عسل به صورت مستقیم به این دو نکته برمی گردد و 33 درصد دیگر مربوط به طبیعت است که انسان در آن دخالتی ندارد.

 وی ادامه داد: ملکه به عنوان اثرگذارترین موجود کندو می تواند کندو را متحول کند و تولید عسل را بالا ببرد و این امر زمانی تحقق می یابد که کندو دارای ملکه با خصوصیاتی مناسب و اصلاح نژاد شده باشد که به تولید عسل بیشتر، آرامش کندو، تخم ریزی بیشتر و جمع آوری گرده و شهد بیشتر می انجامد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به توان تولید و پرورش ملکه در شهرستان همدان و بخش فامنین اشاره کرد و افزود: تعدادی از ملکه های مورد نیاز زنبورداران از این دو بخش تامین می شود و اکنون با رایزنی های انجام شده، طرح تولید زنبورهای نر و باروری ملکه ها در مرکز باروری و انتقال آنها به زنبورستان در دست اقدام است.

نظر پور در ادامه این موضوع گفت: از آنجایی که این طرح نیاز به شرایط خاصی از نظر جغرافیایی دارد در زمینی از منابع ملی شهرستان اسدآباد کارهای مقدماتی این طرح انجام شده و در آینده قطعا شاهد اثرات تهیه ملکه به این روش و افزایش تولید عسل و نهایتا افزایش درآمد زنبوردار خواهیم بود.

وی به آماری از سال گذشته اشاره کرد و گفت: شهرستان رزن از لحاظ تعداد زنبوردار، شهرستان ملایر از نظر تعداد کندو و شهرستان نهاوند از نظر میزان تولید عسل رتبه های نخست را در سال گذشته دراستان همدان به خود اختصاص دادند

مرجع خبر : مهر نیوز

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code