بیست و چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی سال 96 آغاز به کار کرد

46632_461[1]

بیست و چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی از ۲۲ تا ۲۵ آذر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد . صنعت چاپ در دنيا به عنوان يکي از صنايع زيربنايي مطرح می‌شود که از اهميت بالایی بر خوردار است.
به گزارش تجارت امروز ، این رویداد  همه روزه از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان است. امسال ۱۳ سالن به برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی اختصاص داده شده است و در آن حدود ۲۰۰ شرکت خارجی و ۴۵۰ شرکت داخلی به ارائه آخرین دستاوردهای خود در این حوزه خواهد پرداخت.

در این نمایشگاه قرار است  هیات های تجاری از کشورهای افغانستان، عراق، عمان و ارمنستان برای انجام مذاکرات اقتصادی با طرف ایرانی حضور پیدا کنند .  همچنین گویا  تعدادی از اساتید مجرب از کشورهای مختلف برای برگزاری سمینارها و همایش‌های تخصصی با هدف انتقال تجربیات جهانی حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی به فعالان داخلی این صنعت، در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

صنعت چاپ و بسته بندی در ایران با بیش از دو سده قدمت دارای نوعی هویت است که وامدار جمع کثری از کارگران، صنعتگران و هنرمندان است.

نقش و اهميت صنعت چاپ در توسعه ایجاب می‌کند که توجه ویژه‌ای به این حوزه شود؛ چراکه نقش زیربنایی آن در بسیاری از تغییر و تحولات باعث شده تا در اغلب کشورهای پیشرفته چاپ و حوزه‌های مرتبط با آن از اهمیت بسزایی برخوردار شود.

این صنعت برغم داشتن چنین جایگاهی هنوز آنطور که باید و شاید در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته و همچنان با مشکلاتی مواجه است که رفع آنها امروزه بیش از پیش ضرورت دارد.

در نگاه نخست صنعت چاپ باید به عنوان یک صنعت راهبردی شناخته شود تا زمینه برای برداشتن گام‌های مؤثر در جهت دستیابی به نقطه مطلوب فراهم گردد.

اهمیت آموزش در حوزه چاپ نیز مثل دیگر حوزه‌ها بسیار چشمگیر است که هیچگاه نباید مورد غفلت واقع شود.

اینکه چه حرکت‌ها و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و در حوزه‌هاي آموزشی و پژوهشي چقدر کار شده است، نیازمند نوعی بررسی و آسیب‌شناسی است.

البته خبرهایی مبنی بر ایجاد دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های فنی و مهندسی با گرایش چاپ در فضای رسانه‌ای منعکس شده که چنانپه محقق شود، قطعاً مفید خواهد بود، اما تاکنون حرکت منسجم و اثربخشی که به نوعی تحول در حوزه چاپ منجر شود، صورت نگرفته است.

در کنار اینها مواردی چون فرسودگي ناوگان صنعت چاپ، وابستگی در حوزه تكنولوژي و ماشين‌آلات، مدرن نبودن بسیاری از چاپخانه‌ها، دست‌کم گرفته شدن بخش خصوصی در این صنعت و مانند آنها نیز از جمله مسائل و مشکلات حوزه چاپ و نشر است.

به هر حال اهمیت و جایگاه صنعت چاپ به عنوان یک صنعت مهم که نقش ارزنده‌ای در توسعه دارد، ایجاب می‌کند که گام‌های مؤثری در جهت تحول در این حوزه برداشته شود تا این صنعت از نظر بهره‌وری در سطح بالایی قرار گیرد و بتواند جایگاه خود را تثبیت نماید.

مرجع: تجارت امروز

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code